Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Burger King hackar sig in i Red Dead Redemption

Publicerad: 26 november 2018, 11:42

I tv-spelet Red dead redemption 2 behöver spelarna laga sin eget mat. Men i westerspelet går det märkligt nog inte att laga Burger kings Whopper, något varumärket i samarbete med Ingo hittat en lösning på.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoReklam

Tidigare under hösten släppte spelutvecklaren Rockstar det efterlängtade spelet Red Dead Redemption 2. Spelet har sedan dess varit en av spelvärldens största snackisar samtidigt som det hyllats av kritiker och spelare.

Red dead redemption 2 utspelar sig i en westernvärld och spelaren är bland annat ansvarig för att karaktären äter och sover. Har man inga pengar till att äta ute får man ge sig ut i vildmarken och jaga egna byten, byten som ofta tillagas över öppen eld.

Det går dock inte att tillaga Burger Kings klassiska Whopper, trots att hamburgarens alla ingredienser finns i spelet. För att råda bot på det ger nu Burger King spelare möjligheten att kvittera ut en Whopper på närmsta restaurang, om de kan bevisa att de i spelet samlat in en ko, en gris, en bit ost och lite bröd.

– Detta är ett spel som har nästan allt. Men ändå har du inte möjlighet att tillaga
en flame-grillad Whopper. Ingredienserna finns ju i spelet, så ville ge folk den
möjligheten, säger Iwo Zakowski, vd för Burger King i Sverige.

För att bevisa att man samlat in ingredienserna scannar man och laddar upp ikoner på sajten craftawhopper.com, varpå man får en voucher som sedan kan användas på någon av Burger Kings restauranger. Kampanjen är tillgänglig till och med den 5 december.

Kampanjen är framtagen av Ingo, som i augusti inledde samarbete med Burger King.

Arbetsgrupp:

Byrå: INGO Stockholm
Copywriter: Magnus Ivansson
Art Director: Max Hultberg
Tech Director: Stefan Kindgren
Planner: Simon Stefansson
Final Art: Åsa Eklund
Executive Creative Director: Björn Ståhl
Client: Burger King
Iwo Zakowski
Erica Mattsson
PR: Oath and MSL

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.