Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Burger King-reklam leker med sinnena

Publicerad: 1 oktober 2013, 06:51

Den norska reklambyrån Try har tagit fram en film med det klassiska Burger King-budskapet Taste Is King. Reklamen använder dock ett lite oväntat grepp när man leker med människor sinnen. Filmen går upp i hela Skandinavien.


Ämnen i artikeln:

Burger KingTry

Upplägget från Try går ut att på klassiskt manér tala om att smaken är  viktigast, men reklamen tar konceptet ett steg vidare och lekar med  människors sinnen.

En ande i en flaska dyker upp, men i stället för  att få klassiska tre önskningar tvingas den som råkade sparka till flaska nämna  tre sinnen som han kan tänka sig att bli av med, varav ett sådant är  känseln, ett annat hörseln och när anden tycker att han ska offra smaken  väljer offret synen.

– Filmen är otraditionell, men bygger  budskapet att ”Taste is King”. Detta är ett steg mot en tydligare  positionering, säger Sven Hars, skandinavisk marknads- och  kommunikationsdirektör på King Food i en kommentar.

Burger King har mer än 12 600 restauranger i 86 länder, varav 84 i Sverige.

Restauranger drivs av oberoende franchiseägare, varav många restauranger är familjeägda och har funnits i flera decennier.

Arbetsgrupp:
Burger King:
Marknads- och kommunikationsdirektör för Skandinavien: Sven Hars

TRY/Apt:
Konsulent: Monika Augustsson
Projektledare: Kristin Berge Jahr
Kreativt team: Stian Johansen/Janne Brenda Lysø
Formgivare: Thomas Bråten
Produktionsbyrå: Standart (standart.se)
Regi: Stylewar
Producent: Pål Åsberg/Ylva Axell

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Burger KingTry

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.