Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Burger King skämtar om Big Mac efter varumärkesstriden

Publicerad: 31 Januari 2019, 09:34

Det har gått en dryg vecka sedan McDonalds förlorade rätten att varumärkesskydda sin klassiska burgare Big Mac inom EU. Nu släpper Burger King en rad nya produkter som marknadsförs med att de INTE är Big Mac.


Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoReklam

I nära 65 år har Burger King och McDonald's utkämpat en offentlig rivalitet i USA vilket inte minst synts i marknadsföringen. Ofta har matchen utspelats mellan Whooper och Big Mac. Med Ingo som ny reklambyrå på den svenska marknaden är ett av delmålen att ta rivaliteten hit. Vilket bland annat har skett genom en reklamfilm där Burger King använt sig av en skådespelare som tidigare har medverkat i en kampanj för konkurrenten.

När McDonald's förlorade mot den lilla irländska hamburgerkedjan Supermac's i EU:s varumärkesinstans European Union Intellectual Property Office (EUIPO). Ett beslut som McDonald's har överklagat.

Burger King lanserar därför en ny ny produktserie som de kallar för "Not Big Mac's" under en begränsad period. Under helgen som gick möttes gäster på Burger King på Vasagatan i Stockholm av en menytavla fylld med produktnamn som antydde att produkterna är allt annat än en Big Mac. Med passningen att Burger King flame-grillar sina burgare.

Hamburgarna som serverades kom från Burger Kings ordinarie sortiment, men hade tillfälliga namn som:

"Big Mac-ish but flame-grilled of course"

"Like a Big Mac but actually big"

"The burger Big Mac wished it was"

"Kind of like a Big Mac but juicier and tastier"

och "Anything but a Bic Mac"

– Det behöver inte vara så allvarligt, det är mest en kul blinkning till konkurrenten. Vi har enbart sett positiva reaktioner och i våra mätningar har Burger King hitills ökat när det kommer till preferens och smak, men också kunskapen kring grillning, säger Björn Ståhl executive creative director på Ingo till Resumé.

– När vi läste om McDonald's varumärkestvist skapades ett tillfälle om att skämta om Big Mac. Det var för bra för att vara sant.

En stor del av Ingos arbete handlar om att bygga en tydligare position.

– Vi märker att folk börjar få upp ögonen för Burger King som varumärke igen.

– Huvudutmaningen var att bygga kännedom kring "flame grilling" där kunskapen är låg i Sverige. Vi köper en grillad korv – och den är i själva verket stekt. I andra hand handlar det om att låta varumärket ta plats på den svenska marknaden vilket inte har gjorts tidigare. Det är också ett förpliktigande om man ser till de fantastiska kampanjer som Burger King har gjort på andra marknader de senaste åren.

Alla idéer från Ingo godkänns i slutändan av Burger Kings marknadsdirektör Fernando Machado och hans team på fyra personer. Burger Kings Sverige-vd Iwo Zakowski är också en pådrivande kraft i Ingos arbete som förutom de uppmärksammade uttagen även jobbar löpande med produktkommunikationen inne i kedjans restauranger.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingIngoReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.