Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Burger King sparkar CP+B

Publicerad: 21 Mars 2011, 09:02

Efter sju år går reklambranschens mest spektakulära relation i kras. Burger King söker ny byrå och för Crispin Porter + Bogusky betyder det ett kraftigt ekonomiskt avbräck.


Ämnen i artikeln:

Burger KingCP+B

Crispin Porter + Bogusky gjorde några av 00-talets klassiska reklamkampanjer. En av de första var Subservient Chicken som anses vara decenniets mest banbrytande reklam.

Andra minnesvärda, reklamprisade kampanjer var Whopper Freakout och Whopper Sacrifice. Men CP+B har även gjort en del mindre bra kampanjer.

Och de senaste sex kvartalen har Burger King tappat i försäljning och tappat flera marknadschefer på rad. CP+B är en kontroversiell byrå i USA och nu hävdar analytiker att reklamen var för vågad och men för lite strategisk.

Trots att Burger King i dag står utan marknadsdirektör har företaget satt igång en byråpitch. Burger King investerar årligen 300 miljoner i medieköp.

För CP+B betyder det här ett stort ekonomiskt bakslag. Uppskattningsvis stod Burger King för 20 procent av byråns omsättning. 

</div>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger KingCP+B

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.