Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Burger King testar fansens lojalitet

Publicerad: 3 december 2013, 10:41

En Big Mac.

Hamburgerjätten Burger Kings norska verksamhet har försökt att ta tempen på hur engagerade fansen är egentligen är. Metoden gick ut på ett erbjuda en gratis Big Mac från rivalen McDonalds.


Ämnen i artikeln:

Burger King

Burger King hade på känn att dess 38 000 Facebook-fans egentligen inte  var några fans, utan att många snarare ägnade sig åt att skriva  nedlåtande kommentar.

Hamburgerjätten valde att plocka in Dist Creative och skapa en Facebook-sida för att fans som är särskilt lojala.

Upplägget gick ut på att de skulle få en gratis Big Mac från rivalen McDonalds om man gick med på att inte ansluta sig till den nya Facebook-sidan.

Man skulle även få ett signerat avskedsbrev från Burger King.

Burger  King tappade 30 000 anhängare, men uppger att dess ”nya” anhängarskara  på 8 000 fans är betydligt mer engagerade och interagerar med varumärket  på ett positivt sätt, enligt Adage.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Burger King

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.