Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Burger Kings kupp ger Ingo tre nomineringar i utomhus-kategorin

Publicerad: 16 juni 2019, 08:59

Not Big Macs heter Burger Kings kampanj som pikade konkurrenten McDonald's. Kuppen ger tre nomineringar till Ingo i Cannes Lions-kategorin Utomhus.


Ämnen i artikeln:

Burger KingCannes LionsIngoMcDonald´sReklamCannes Lions 2019

Not Big Macs har redan gjort succé i Resumés egen reklamtävling Månadens Kampanj, där man kammat hem första priset i Alternativa media/innovation och placerat sig på en andraplats i PR.

Vad går då kampanjen ut på?

Burger King passade på att slå mynt av det faktum att McDonald's förlorade mot den irländska hamburgerkedjan Supermac's i den europeiska varumärkesdomstolen.

Resultatet blev en produktserie kallad Not Big Macs, som syntes på menytavlor hos fyra restauranger i Stockholm. På dem framgick det att produkterna var allt annat än Big Mac, bland annat för att Burger King flame-grillar sina burgare. Burgarna fick namn som:

"Big Mac-ish but flame-grilled of course"
"Like a Big Mac but actually big"
"The burger Big Mac wished it was"
"Kind of like a Big Mac but juicier and tastier"
"Anything but a Bic Mac"

Om Ingo belönas med lejon för kampanjen återstår att se på måndag kväll, då prisutdelningen för utomhus äger rum i Cannes.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.