Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Burt ska ta över New York

Publicerad: 7 september 2010, 14:29

Ett år sedan starten. Och över 500 byråer på kundlistan. Nu är siktet för Burt inställt på att även ta över reklamens Mecka – New York. – Vi har en expansiv syn på marknaden där, säger vd och grundare Gustav von Sydow.


Ämnen i artikeln:

Mecka

truefalse

Gustaf von Sydow vill analysera mera i USA

Burt, grundat av Gustav von Sydow och Gustav Martner 2009, hjälpa företag, byråer och reklamköpare att få ut mer av varje investerad krona.
– Enkelt förklarat utvecklar vi analysverktyg som gör att byråer och reklam­köpare kan få rapporter och se när en kampanj var lyckad, eller misslyckad, och framför allt varför, förklarar Gustav von Sydow.

Bolaget startades när de jobbade på dåvarande Daddy, i dag CP+B Europe. Gustav Martner jobbar kvar på byrån och driver Burt som ett sidoprojekt, medan Gustav von Sydow nu satsar full ut på företaget.

I dag har byrån säte i Stockholm och London, med kärnan i Göteborg.

Affärsidén, berättar Gustav von Sydow kom till ur ren frustration:
– Vi vi ville göra saker som relaterade till analyser, och anpassa annonser efter olika parametrar som att en annons exempelvis ändrar utseende i olika delar av landet, men då fanns inget företag som kunde hjälpa oss, och ur det föddes Burt.
– Framför allt såg vi att teknikföretag inte förstod hur byråer arbetar.

Gensvaret kom snabbt, och i dag har man över 500 byråer på kundlistan. Flest svenska, men även en del i USA och övriga världen.

Närmast är siktet inställt på New York.
– Många byrånäverk har sitt säte där. Amerikanska byråer är i regel väldigt affärsinriktade, och utreder och analyserar en hel del, så efterfrågan på våra produkter är stor där.

I dag är man sju på byrån, men siktar på att anställa fler.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Mecka

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.