Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Bussolycka blev inkörsport till reklambranschen

Publicerad: 25 maj 2012, 15:05

Rickard Villard får en nyckelroll i Lowe Brindfors framtidssatsning.

Foto: Pressbild.

Rickard Villard är högaktuell som ny Executive Creative Director för Lowe Brindfors. Han började i finansbranschen, men en bussolycka på Sveavägen fick honom på andra tankar: – Jag hamnade under bussen, var medvetslös i flera dagar och vaknade upp med massa kablar på kroppen, säger han.


Ämnen i artikeln:

Rickard Villard

Rickard Villard är ingen person som sitter och grubblar över de val han har gjort i livet. I stället är det full fart framåt som gäller. Han växte upp under idylliska förhållanden i Bromma och han träffade sin stora kärlek i livet redan vid 18 års ålder.

Han läste ekonomiutbildningen vid Stockholms universitet och hade precis börjat jobba inom finansbranschen i en juniorposition där han skulle stämpla aktienoter.

Det vill säga mycket av livet såg redan utstakat ut i unga år, men ödet ville annorlunda i samband med att han cyklade på Sveavägen. Han blev påkörd av en buss och olyckan var så pass allvarlig att om busschauffören bara kört en meter till hade han inte funnits i jordelivet idag:
– Det är nästan som en dålig film, säger Rickard Villard.

Inget ont som inte för något gott med sig heter det och Rickard Villard började omvärdera sitt liv:
– Jag funderade över om jag håller på med rätt sak. Min nuvarande fru, dåvarande flickvän, hjälpte mig att inse finansbranschen nog egentligen inte var för mig, säger han.

Han började istället kvällskurser på Berghs och samtidigt jobbade han som assistent på Åkestam & Holst. Där fick han möjligheten att delta i skarpa projekt.

Här tog en AD vid namn Lars Baecklund honom under sina vingar:
– Jag bara älskade jobbet. Jag var där dygnet runt, även på helger. Sög åt mig som en svamp av alla duktiga människor och som junior var min målsättning att visa alla runt mig att jag ville mer och sökte bekräftelse hela tiden, säger Rickard Villard.

Till slut fick han bland annat möjligheten att delta i ett projekt för Hjärt- och Lungfonden tillsammans med copywriter Tomas Sandström och just Lars Baecklund.

Här gick kampanjen ut på att tilta golvet för visa hur det ser ut för den som har slagits till marken av en stroke. Det hela slutade med ett Guldägg:
– Jag vill dock verkligen poängtera att det hade aldrig blivit något guldägg om det inte var för Tomas Sandström och Lars Baecklund. Jag kommer aldrig glömma det – jag gjorde skissfotograferingen i min lägenhet – och när vi gick upp på scenen och tog emot Guldägget gick det upp för mig vilket privilegium det här jobbet är,  säger Rickard Villard.

Han sökte sedan till både Beckmans och Berghs, kom in på båda, men valde den sistnämnda skolan:
– Berghs-utbildningen var lite kortare med två år och jag kände att jag hade förlorat tid under mina år i finansbranschen. Så därför valde jag Berghs, säger Rickard Villard.

Han är en energisk person och började efter bara sex månader ringa runt till vd:ar och marknadschefer för stora företag och sälja in idéer:
– 9 av 10 sade nej, men ibland fick man ett ja, säger han.

Hans ja använde han till att dra igång en byrå – Sugarhill – efter det ikoniska hiphopkollektivet Sugar Hill Gang:
– Vi satt i en källarlokal på Gärdet och Sugarhill är faktiskt registrerat än idag. Kärntruppen bestod av 1-2 personer och ibland var vi fler där, men det var inga jätteslantar att tala om precis, säger Rickard Villard.

Varifrån tror du att du har fått din kreativitet?
– Genetiskt tror jag att det kommer från min mamma. Hon har exempelvis ritat kläder för Polarn & Pyret, är konstnär och har ständigt nya projekt på gång. Sen tror jag att det handlar om min fascination av hur människor fungerar. Jag tror att man måste förstå och behärska lite psykologi för att bli riktigt bra på det här yrket. Att förstå och veta vilka knappar man ska trycka på i olika situationer. Det är oerhört privilegierat att ha möjligheten att få folk att känna någonting eller göra saker, att få dem att skratta eller gråta, men i det ligger också ett enormt ansvar, säger Rickard Villard.

Han menar att om man är riktigt krass går reklamen ut på att man faktiskt stör folk i vardagen och då är det också viktigt att reklamen ger något tillbaka:
– Det är lite som om du befinner dig på en fest och någon klingar i ett glas. Om personen som ställer sig upp inte har något intressant att säga, kan berätta en bra historia eller bjuda på något annat så kan man lika gärna sätta sig ner igen, säger Rickard Villard.

Det går ändå ut på att få folk att köpa saker?
– Jovisst är det så, det kan man ju inte hymla med. Det, eller ändra en uppfattning eller ett beteende. Det är ju också det vi får betalt för. Jag tror fortfarande väldigt mycket på den vision som Hasse Brindfors och Leon Nordin satte för byrån när den startade – genom att kunna och förstå kundens affär kan vi genom vår kreativitet maximera den, säger Rickard Villard.

Men det pratas ibland om reklam för reklamens skull?
– Jo, det håller jag med om. Det handlar väl om att vi i reklambranschen är lite av bekräftelsejunkies. Det ligger en kick i det som man inte kan komma ifrån och den är nog lite viktig någonstans, men om vi inte lever och prioriterar att maximera kundens affärer förlorar vi trovärdigheten och förtroendet – återigen, vi får aldrig glömma bort vad vår huvudsakliga uppgift är säger Rickard Villard.

Många spenderar ett helt liv med att komma på vad man vill göra, men du fann det redan i unga år?
– Jag är extremt tacksam över att jag haft förmånen att göra en förhållandevis snabb resa och att Lowe Brindfors anställde mig direkt efter Berghs, säger Rickard Villard.

Han började på byrån som junior-ad och fick nästan direkt möjligheten att ta sig an stora uppdrag och vinna priser som guldägg och guldlejon i Cannes. Men det dröjde inte så länge innan nya utmaningar väntade.

Han gjorde ett stort digitalt jobb för öltillverkaren Stella Artois globalt, som bland annat gick ut på att lansera varumärket på flera nya marknader. Efter det blev han plötsligt kontaktad av Lowe i New York och ombedd att flytta dit och att ta med sin arbetsmetod.

Han tvekade inte en sekund och valet blev inte krångligare av att han och hans fru precis fått sitt första barn och att frun därmed kunde få chansen att vara mammaledig i New York:
– Första dagen jag kom till kontoret låg ett visitkort där det stod Interactive Creative Director. Jag frågade vad resten av avdelningen var och fick svaret – det är du, säger Rickard Villard.

Han var cirka 30 år och det föll sig så väl att B-Reel precis dragit igång i New York, vilket gjorde att han kunde samarbeta med dem i olika projekt. Efter ett halvår i New York ringde Lowe Brindfors dåvarande Sverige-vd Björn Larsson och ville ha tillbaka Rickard Villard som kreativ chef.

Beslutet satt långt inne. Dels för att allting gått så fort, dels för att han inte riktigt kände sig mogen för uppgiften, men Björn Larsson övertygade och Rickard Villard bestämde sig till slut att ta sig an uppgiften.

Då kom flera bakslag. Byrån förlorade det tunga Saab-kontot på grund av omvärldsfaktorer som inte gick att styra över och Björn Larsson valde att sluta.

För första gången sedan Rickard gav sig in i finansbranschen kände han sig återigen lite vilsen:
– Jag hade fortfarande ansvaret för några av våra större kunder och var med och vann lite pitcher och så där, men under den här perioden gick jag och frågade mig själv vad som var min nästa grej, säger Rickard Villard.

Han var på vippen att återigen ge sig iväg utomlands med familjen efter att ha fått spännande erbjudanden från konkurrerande byråer i såväl London som New York, men när självaste koncernchefen för Lowe & Partners, Michael Wall, hörde av sig och ville att Rickard Villard skulle hjälpa honom att ta tillbaka Lowe Brindfors till toppen passade det bra in i livspusslet:
– Jag har två döttrar som hunnit bli 3 år och 5 år och kände att jag inte ville dra upp hela familjen en gång till, säger han.

Men det var inte bara familjeskälen som gjorde att valet kändes enkelt.

Efter diskussionerna med Michael Wall kände Rickard Villard att han skulle få mandat att driva byrån på exakt det sätt han ville:
– Jag har aldrig haft så fin kontakt med nätverkets ledning under mina sju år på Lowe Brindfors. Michael Wall har en passionerad tro på kreativitet och varumärket Lowe Brindfors, säger Rickard Villard.

Han är alltså numera utsedd till Executive Creative Director för Lowe Brindfors och har ansvaret, tillsammans med Michael Wall, att hitta en ny vd.

Rickards förhoppning är att kunna utannonsera nya VDn redan innan sommaren.

Här är tanken att det ska bli en ledar-duo. Rickard söker en driven person med mycket energi som tror på kommunikation och kreativitet som ett affärsdrivet verktyg lika mycket han själv.

Han understryker att det inte finns någon risk för prestige mellan honom och nya VDn:
– Jag har aldrig brytt mig om titlar, utan jag drivs av att göra kommunikation som berör och där mottagaren verkligen får något tillbaka, säger han

Han vill inte recensera Bjarte Eides tid som vd för byrån närmare:
– Bjarte är en person med stor integritet och jag har mycket respekt för honom. Vi jobbade ihop med Saab och andra viktiga kunder. Så perioden när jag inte riktigt visste vad jag ville göra härnäst hade med mig själv att göra - inte med honom, säger Rickard Villard.

Han håller inte med om att Lowe Brindfors befinner sig i någon kris, men tycker definitivt att byrån har en svacka.

Varför har svackan uppstått tror du?
– Vi har halkat ner till plats 3-4 under de senaste åren och jag tycker inte att det är acceptabelt. Jag tror att vi återigen måste börja bygga byrån utifrån den övertygelse som Hasse Brindfors och Leon Nordin hade. Vi måste återskapa självförtroendet i den enkla visionen igen. Det finns massa fantastiskt duktiga människor här på byrån – uppgiften är att få dem att leverera till max och ha kul igen, säger Rickard Villard.

Det låter som att du kommer att få lägga ned många timmar nu i och med nya tjänsten. Hur ser du på risken att familjen får stryka på foten?
– Jag har en trygg och stabil familjesituation och har en fru som jag har känt sedan ungdomsåren så där hämtar jag hela tiden min energi. Familjen är alltid nummer ett för mig, säger Rickard Villard.

Han kan inte peka på några specifika åtgärder för att få byrån på rätt köl igen, utan ytterst handlar det om att bli bättre varje dag:
– Alla som kommer till jobbet måste veta varför man gör det, säger Rickard Villard.

Här handlar det främst om tydlighet och om att ta ansvar om man vill nå toppen, resonerar han:
– Vi har fått mandatet att driva byrån utifrån en kreativ övertygelse. Jag tittar ibland med avundsjuka på hur Forsman & Bodenfors jobbar och vad de levererar, och vi måste ge dem en ordentlig match. Och visst kommer det bli tufft, men jag vet att vi kommer greja det, säger Rickard Villard.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Rickard Villard

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.