Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bygger leksaker av varumärken

Publicerad: 12 Maj 2011, 06:27

Data från marknadsundersökningar är sällan en lek. Men nu har reklambyrån JWT gjort det lekande lätt att tolka varumärkesdata.


Ämnen i artikeln:

JWT

Det kan vara svårt att locka fram de stora kreativa idéerna från marknadsundersökningarnas tabeller. Men JWT London försöker att göra det mer lustfyllt med nya sajten Brand Toys.

Det är byråns plannerchef Guy Murphy och kreative chefen Graham Wood som skickat in data från systerföretaget Millward Brown, båda ägs av WPP, och deras varumärkesundersökning BrandZ i en leksaksgenerator. Vanligtvis rankar BrandZ världens ledande varumärken men på Brand Toys visualiseras data om varumärkena.

Genom att olika uppfattningar bygger olika uttryck skapar man leksaker av varumärkena.

Figurerna får olika kroppsstorlek beroende på hur väl igenkända de är. Adidas blir till exempel en stor gorilla. Har figuren stora ögon är det ett karismatiskt varumärke.

Brand Toys mäter också hur sociala medier behandlar varumärkena. Twittras det mycket får figurerna stora öron, är det positiva omdömen skiner solen i bakgrunden medan det regnar bakom BPs figur.

För att få in mer input erbjuds användarna att skapa sina egna leksaker utifrån sina uppfattningar om olika varumärken.

Än så länge har Brand Toys haft stora problem med tekniken och få har lyckats logga in på sajten.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

JWT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.