Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byggmiljonär startar byrå i Göteborg

Publicerad: 6 April 2010, 10:21

Reklamkartan i väst-Sverige ritas om. Resume.se kan avslöja att byggmiljonären Ola Serneke startar den digitala byrån ”Dear Friends” i Göteborg med avhopparna från Cordovan Digital som medarbetare – inklusive vd:n Roger Brovik. – Vi ska bli Sverige-ledande, säger Ola Serneke till Resume.se.


Ämnen i artikeln:

Cordovan DigitalDear Friends

Ola Serneke.

Ola Serneke, vd för fastighets-, industri- och byggbolaget Sefa Byggnads, är inblandad i över 20 bolag i västsverige som tillsammans omsätter runt 600 miljoner kronor.  I förra veckan persenterades Sefa som huvudsponsor i IFK Göteborg – och nu släpps bomben som briserar i reklambranschen.

Ola Serneke startar en digital reklambyrå – ”Dear Friends” –  inom Sefa-koncernen – byrån ska ha såväl interna som externa kunder och ambitionerna är höga. 20 personer anställs – till att börja med. Majoriteten av dessa är avhopparna från Cordovan Digital, som Resume.se skrev om i förra veckan. De börjar på den nya byrån som får lokaler på Lindholmen i Göteborg.

Tanken är att Cordovan Digitals avhoppade vd Roger Brovik – en av de 17 som lämnat Cordovan Digital – ska bli vd. Förhandlingar med Cordovan Digital inleds för att lösa honom.

– Vi vill bredda verksamheten. Jag äger 20 bolag med olika inriktningar och vi satsar hårt på marknadsföring och tror väldigt mycket på den digitala sidan, säger Ola Serneke till Resume.se.

– Jag har förstås märkt hur digital kommunikation får allt mer utrymme och har länge känt att det är en bransch och en värld jag skulle vilja ge mig in i, lära mer och utveckla.

– Efter en del eget funderande och dialog med vänner inom reklam- och kommunikationsvärlden bestämde jag mig för att rekrytera personer från en redan etablerad och erkänt kompetent byrå som passade den profil jag tycker att en modern kommunikationsbyrå ska ha – enkelt uttryckt: 30 procent traditionell kommunikation, 70 procent digital. Ungefär det omvända förhållandet mot hur dagens reklam- och kommunikationsbyråer jobbar, säger han.

Den nya byrån kan komma att ”sno” flera kunder från Cordovan Digital. Avhopparna från Cordovan jobbar bland annat med kunder som Tele 2, Trelleborg, Ballingslöv, IFK Göteborg, Watski, Hall Miba och
Q-matic.

Varför ska då byrån heta ”Dear Friends”?

– Jag tycker att jag byggt mitt ledarskap på att man ska behandla såvälanställda som affärspartners som goda vänner. Rakt, enkelt, pålitligt… ja, vänligt. Varför inte överföra samma enkla filosofi till reklamvärlden? Jag tror inte det är helt vanligt där.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.