Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byggminnen i Engstrands regi

Publicerad: 3 April 2009, 14:47

XL-Bygg vill bli Skandinaviens största bygghandelskedja. Nu går startskottet för kampanjen som ska göra det nya samarbetet känt. Kampanjen är signerad Falck & Co och Visual Art.


Ämnen i artikeln:

Visual ArtFalck & Co

Drygt 90 byggtrygg-anslutna anläggningar i Sverige har gjorts om till XL-Bygg. Totalt rör det sig om 270 bygghandelsanläggningar i Skandinavien som kommer att omprofilerats till XL-BYGG under år 2009. Det gör nya XL-Bygg till en rejäl storspelare i branschen.

Uppdraget med att marknadsföra satsningen gick till Falck & Co. Här är resultatet. En film som reklambyrån tagit fram i samarbete med Visual Art. För regi svarar Marcus Engstrand.
– Det här känns som ett anrikt och hederligt företag med en lång erfarenhet, det vill vi visa. Jag tillförde den röda tråden med minnen, säger Marcus Engstrand.

Stillbilderna i reklamfilmen är fotograferade i slutet av februari. Dessa har sedan matchat mot de delar som gjorts i studio mot green screen.
– Vi lyckades verkligen få bilderna att kännas tidstypiska och det fungerade verkligen att gå från stillbildsoptik till filmoptik. Det sparade en massa tid och pengar också. Nu slapp vi släpa runt på ett team på 50 personer som skulle kläs tidstypiskt.

Fotograf är Erik Sohlström.
– Sohlström gjorde ett strålande jobb, vi fångade verkligen hans rörelser i kameran.

Låten i filmen är inspirerad av en låt från ett av Marcus Engstrands favoritband. Vilket band och vilken låt vill han dock inte säga.
– Det är en specialskriven låt som har mixats analogt.

Kampanjen kommer att synas på TV4. Reklamfilmen kommer att vandra från söder till norr. Startskottet gick igår, torsdag.

– Hela idén bygger på genuint kunnande. Vi visar att de har ett livslångt intresse för byggande och genuint kunnande och kompetens.

Alla länder gjort egna kampanjer. Visual Art har även gjort den norska kampanjen för XL-Bygg tillsammans med Acne Film.

XL Bygg

Kund:
Erik Öhlin, Byggtrygg

Regi: Marcus Engstrand, Visualart
DoP: Erik Sohlström, Eyes
Producent: Jessica Hunt, Visualart
VFX- Supervisor/Flameartist: Joel Bringmark, Visualart
3D- Supervisor: Oskar Wahlberg, Visualart
Design: Gustaf Holmsten
VFX- Visualart:
Anderas Cronström 2D
Pontus Ekstrand 3D
Jonas Ekman 3D
Calle Granström 2D

Byrå
Falck & Co
Creative Director: Mats Holland

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Visual ArtFalck & Co

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.