Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Bynk skönmålar skuldsättning enligt KO – tar låneappen till domstol

Publicerad: 25 November 2019, 12:38

Kalle Moraeus frontar fintechbolaget Bynks reklamkampanj.

Enligt Konsumentombudsmannen (KO) strider Bynks reklamfilmer mot konsumentkreditlagen som säger att måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring av krediter. Reklamen är därför att betrakta som otillbörlig och bör förbjudas, skriver KO i sin stämningsansökan.


Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenKampanj

Bynk har under devisen ”Som en bank borde fungera” lanserat en påkostad reklamkampanj. Enligt siffror från Kantar Sifo investerade låneappen bara i tv 190 miljoner kronor mellan mars 2018 februari 2019. I maj tidigare i år berättade bolagets marknadschef Mikael Bogg för Resumé om den offensiva marknadsstrategin

Bynks marknadsföring har samtidigt resulterat i 38 anmälningar om vilseledande- och icke måttfull marknadsföring till Konsumentverket. I början av september inledde Konsumentverket ett tillsynsärende mot Bynk, vilket DN var först med att rapportera om. Enligt myndigheten ger Bynk med formuleringen ”hela Sverige Bynkar”, som används i marknadsföringen, sken av att större delen av svenska folket använder tjänsten. Eftersom företag i sin marknadsföring inte får använda sig av felaktiga påståenden som vilseleder konsumenten är Bynk tvungna att bevisa att uppgifterna är korrekta.

LÄS MER: ”Anmälningsvåg mot låneappen Bynk” 

Nu tar Konsumentombudsmannen (KO) Bynk till domstol. Enligt KO strider Bynks fyra reklamfilmer om att ”bynka” mot måttfullhetskravet som gäller för marknadsföring av krediter. Marknadsföringen är därför att betrakta som otillbörlig och bör förbjudas, skriver KO i stämningsansökan. 

Enligt KO är att budskapet i de första tre filmerna att man genom att ”bynka” alltid på ett helt bekymmerslöst sätt kan lösa betalningssvårigheter genom att skjuta dem på framtiden. Den fjärde filmen närmast skönmålar skuldsättning, menar KO, med budskapet att man kan ”låna sig lycklig” hos Bynk. I den filmen påstår bolaget också att ”hela Sverige bynkar”, vilket KO anser medverkar till det intrycket. Myndigheten anser också att just det påståendet även kan vara vilseledande – om nu Bynk inte kan visa att alla i Sverige bynkar.

KO ser allvarligt på marknadsföringen eftersom den, enligt KO:s uppfattning, riktar sig till en grupp som är eller riskerar att bli överskuldsatta.

KO överlämnar till domstolen att fastställa ett skåligt vitesbelopp, som enligt myndighetens uppfattning bör ligga på 1 miljon kronor. 

Bakom koncept, idé och produktion av Bynks reklamkampanj ligger Calle Schulmans bolag Good Enough Media.

Efter beskedet om KO:s stämningsansökan skickar Bynk ut ett pressmeddelande där de pekar på att de frivilligt har rättat sig efter Konsumentverkets synpunkter på marknadsföringen, vilket innebär att reklamfilmerna sedan en tid tillbaka är indragna. Bynks anser samtidigt att innebörden av kravet på måttfullhet vid marknadsföring av krediter är otydlig.

– Vi har rättat oss efter Konsumentverkets synpunkter och tagit bort de aktuella filmerna. Vi inser att de inte har mött myndighetens syn på kraven på marknadsföring. Dialogen med Konsumentverket har belyst viktiga frågor om utformning av marknadsföring som vi kommer att jobba vidare med. Samtidigt välkomnar vi att myndigheten nu söker ett tydliggörande av reglerna för hur finansiella företag får marknadsföra krediter, kommenterar Bynks vd Emil Hansson i pressmeddelandet. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.