Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byrå i konkurs – 30 berörs

Publicerad: 19 Januari 2014, 21:26

En av landets större B2B-byråer – reklambyrån Leon i Norrköping – går i konkurs. 30 personer berörs. – Styrelsen har in i det sista försökt hitta en lösning men tyvärr gick det inte att rädda bolaget, säger vd:n Stefan Malmqvist till NT.se.


Ämnen i artikeln:

LeonHelgsvepet

De tuffa tiderna blev övermäktiga för Leon.

På två år har reklambyrån minskat personalstyrkan från 50 till 30 personer, och minskat de anställdas arbetstid till 80 procent, skriver Norrköpings Tidningar.

Nu har byrån, som även haft kontor i Stockholm, lämnat in konkursansökan.

– Leon drivs den närmaste tiden vidare av konkursförvaltaren för att rädda stora värden i pågående kundprojekt och samtidigt sondera möjligheterna att driva verksamheten vidare i sin helhet eller i form av mindre bolag knutna till varandra, säger Stefan Malmqvist till NT.se.

Han vill hålla kunderna skadeslösa. De kommer att få tillgång till källmaterial "för att inte förlora resultatet av genomförda projekt."

Leon, som grundades 1995, hade en omsättning på drygt 35 miljoner kronor 2012. Bland kunderna finns Siemens, Scania, Gränges, Holmen, SSAB och Electrolux.  

Övriga nyheter från helgen:


DN och Aftonbladet sampublicerade Falkeheds och Hammarströms Syrien-reportage
Reportern Magnus Falkehed och fotografen Niclas Hammarström, som nyligen släpptes av sina kidnappare i Syrien, hade på söndagen sitt reportage från det krigshärjade landet – i både DN och Aftonbladet.

”Under Niclas Hammarströms och  Magnus Falkeheds tid i fångenskap samverkade Aftonbladet och Dagens  Nyheter nära i säkerhets- och personal­frågor. Detta gjorde vi eftersom Niclas och Magnus under lång tid arbetat nära AB respektive DN. I dag har vi valt att också sam­publicera deras reportage, som en avslutning på ett unikt samarbete”, skriver DN:s chefredaktör Peter Wolodarski och Aftonbladets publisher Jan Helin.

Allt fler näthandlare öppnar vanliga butiker
Dagens Industri skriver att allt fler renodlade nätbutiker flyttar ut i ”verkligheten” och startar vanliga butiker. Ett exempel på detta är Kinneviks skohandel Zalando som i sommar öppnar en outlet i Frankfurt. Även klädbutiken Bubbleroom öppnar en fysisk butik, i Stockholm mars. Bubbleroom planerar att öppna 20 butiker på tre år, skriver DI.

Alla vill ha Hellenius
David Hellenius, TV4, är den hetast eftertraktade programledaren bland landets tv-kanaler 2014. Det visar Aftonbladets enkät till tv-cheferna.
– Han har en fantastisk förmåga att ­till­föra ytter­ligare en  ­dimension av under­hållning till alla program han tar sig an, säger en  ­källa i tv-branschen.

Bonnier delägare i Reco.se
”Vi har kokat soppa på en spik i många år, så det är jättekul”, säger Tobias Basilius, grundare av rekommendationssajten Reco.se som fått in Bonnier som delägare, skriver Dagens Industri.

Sydsvenskans kulturpris till Moodysson
Regissören Lukas Moodysson tilldelas Sydsvenskans kulturpris. Han är aktuell med filmen "Vi är bäst!", som är nominerad till tre guldbaggar i år.
Motiveringen: ”Han får det svåra att se enkelt ut”.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

LeonHelgsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.