Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byrå plankar reklamtävling

Publicerad: 23 Januari 2008, 14:41

Retailbyrån WorkShop startar i dag kampanjen ”Inne 2008”. I den har de kopierat designen från JCDecaux reklamtävling "Ute 2008". – Det är varumärkesintrång, säger Carina Herly, tävlingansvarig.


”Ute 2008” är en nystartad reklamtävling där reklambyråer får i uppdrag att göra en kampanj för samma kund. Fram till i går kunde byråer anmäla sig till tävlingen.

I dag lanserades kampanjsajten ”Inne 2008”. Med ett förvillande likt formspråk som Ute 2008. Men det är inte JCDecaux som ligger bakom den, utan retailbyrån WorkShop.

Vad är ert syfte med kampanjen?
– Vi tycker att det är för mycket fokus på reklamen som sker utanför butikerna. Vi vill påpeka fördelarna med bra reklam både inne och ute. Butiksreklam nedvärderas ofta. Bara det faktum att det kallas below the line visar på det, säger Kristofer Wanselius, vd WorkShop, och fortsätter:

– Vi vill skapa en debatt och förväntar oss reaktioner. Andemeningen är att fler ska göra rätt både inne och ute. Visst rider vi på Ute 2008:s våg, men vi gör inte det här för att kritisera tävlingen utan för att skapa debatt.

Carina Herly är tävlingsansvarig för Ute 2008. Hon är kritisk mot att WorkShop har använt samma formspråk.

– Det är en exakt kopia. Det är på ett sätt kul att vår tävling har fått ett så stort genomslag att folk kopierar den. Men samtidigt är det negativt och förvirrande för läsare och byråer. Det här handlar om varumärkesintrång.

Vad kommer ni att ta till för åtgärder?
– Det får vi ta ställning till senare. Nu har tävlingstiden gått ut för vår del, vilket kanske är tur. Jag vill inte att det ska vara förvirrande. Folk kan ju tro att vi ligger bakom det, men det gör vi ju inte. Det är tråkigt att de vill varumärkessnylta, säger Carina Herly.

De bakom Ute kallar det här för varumärkesintrång, vad säger du om det?
– Vi vill inte på något sätt kritisera tävlingen. Det är olyckligt om de känner så. De får gärna kontakta mig så vi kan föra en dialog. Vi vill aktualisera frågan och kommer att göra det även framöver vid större händelser i reklamvärlden, säger Kristofer Wanselius.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.