Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Byråchefen om förlusten av Liseberg

Publicerad: 23 november 2012, 15:41

Martin Ahlgren, byråchef på Valentin & Byhr

I går blev Valentin och Byhrs byråchef Martin Ahlgren informerad om att man tappar Liseberg efter tre års samarbete. Att som Göteborgsbyrå tappa landmärket till den största lokala konkurrenten kan ses som en prestigeförlust. – Det är ett av Sveriges mest älskade varumärken, säger Martin Ahlgren.


Ämnen i artikeln:

Valentin & ByhrMartin AhlgrenLiseberg

Tidigare i dag kunde Resumé avslöja att Forsman & Bodenfors blir Lisebergs nya fullservicebyrå. Marknadschefen Kent Kierdorf hörde vid ett tidigt skede av sig till Valentin & Byhrs byråchef Martin Ahlgren för att tillkännage att de förde samtal med andra byråer.

I går blev det ett nytt samtal som bekräftade att Valentin & Byhr tappar kommunikationsuppdraget för ett av Göteborgs viktigaste landmärken efter ett treårigt samarbete.

– Jag kan inte säga att det var oväntat eftersom de jobbat parallellt med Happy Forsman & Bodenfors i den dagliga kommunikationen. Det är fullt naturligt att de utökar sitt arbete. Det har varit tre väldigt intressanta och roliga år, säger Martin Ahlgren till Resumé.

Valentin & Byhr är mitt uppe i arbetet med kommunikationen för Lisebergs julfirande. Det är än så länge oklart när Forsman & Bodenfors tar vid som ny huvudbyrå. Martin Ahlgren är övertygad om att Forsman & Bodenfors kommer att lyckas med att ta över stafettpinnen.

– Som byråchef hatar man alltid att tappa kunder, men jag önskar Forsman & Bodenfors lycka till i arbetet med förflyttningen av Lisebergs kommunikationen. Jag vet att de kommer att förvalta vårt jobb och ta det vidare på ett bra sätt.

Liseberg är ett av Göteborgs viktigaste varumärke. Hur känns det att tappa ett sådant prestigeuppdrag till er största lokala konkurrent?
– Prestigemässigt är det ett ganska viktigt uppdrag. Liseberg har en väldigt hög kännedom i hela Sverige och är ett av Sveriges mest älskade varumärken. Om någon annan byrå förtjänar det uppdraget så är det Forsman & Bodenfors. De kommer att göra ett bra jobb.

Mest stolt är Martin Ahlgren över arbetet med att ta förändra Lisebergs kommunikation:

– Vi har lyckats med att få Liseberg att bli mer fantasifulla. De har under en lång tid förlitat sig på det grafiskt gröna. I dag vågar man mer. Liseberg är en fantasivärld man kliver in i efter en dag i den grå vardagen i stan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.