Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byråchefen: ”Vi har rannsakat oss själva”

Publicerad: 1 November 2017, 13:16

Volts vd Henrik Stampe, Petronella Panerus Åkestam Holst och Helena Rössel på King.

Med anledning av #metoo-kampanjen och kvinnors erfarenheter av sexuella trakasserier i reklambranschen ber Resumé byråcheferna att berätta hur de arbetar för att motverka sexuella trakasserier.


Ämnen i artikeln:

Reklambyråer#MeTooReklam

Petronella Panerus, vd på Åkestam Holst

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?

– Genom ett gediget och tydligt värderingsarbete som omfattar alla mellanmänskliga relationer.

Har ni en åtgärdsplan för dessa händelser?
– Ja, vi har tydliga steg-för-steg principer för hur vi agerar när någon inte lever upp till våra grundvärderingar.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
–  Vi tror att de principer vi har initierat sedan tidigare är tillräckliga för att fånga upp sådana här problem. Men självklart skapar #metoo-debatten ytterligare fokus på frågan så att vi håller oss på tå. Nästa vecka kommer en organisationskonsult med inriktning på värderingar till vårt veckomöte för att diskutera och moderera frågan på en djupare strukturell nivå.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Inom ledningen har vi rannsakat oss själva och försökt att ärligt svara på frågan om vi har haft händelser eller incidenter som vi borde ha reagerat på tidigare. Och självklart har #metoo varit ett allmänt samtalsämne på byrån.  

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
–  Ett tydligt och omedelbart ansvar att agera direkt på problemet och självklart skyldighet att rapportera till byråledningen.

Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Som alla normalt funtade människor; med  avsky och sorg över att sådant här överhuvud taget finns i vår bransch. Fortfarande.

Henrik Stampe, vd på Volt

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?

– Volt har ett arbetsmiljöråd som arbetar efter av ledningsgruppen beslutade arbetsmiljö- och jämställdhetspolicies med tillhörande handlingsplaner för arbetsmiljö, jämställdhet och kränkande särbehandling samt trakasserier. Alla anställda på Volt kan lyfta frågor till arbetsmiljörådet – anonymt om så önskas.

– Arbetsmiljörådet träffas en gång i månaden och följer löpande upp handlingsplanerna. En representant från ledningsgruppen är medlem i arbetsmiljörådet och säkerställer kontinuerlig avrapportering av dessa frågor till Volts ledningsgrupp.

Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Ja, på Volt finns en av ledningsgruppen beslutad handlingsplan mot kränkande särbehandling och trakasserier.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Nej, vi har en tydlig arbetsmodell och handlingsplan som upprättades långt före denna debatt. Handlingsplanen finns tillgängligt för alla anställda på Volt.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Det har pratats en hel del på kontoret, men inte i något större samlat forum. Frågan har också diskuterats vid arbetsmiljörådets möte den 25 oktober 2017.

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Samtliga chefer med personalansvar har ett tydligt ansvar enligt våra arbetsmiljö- och jämställdhetspolicies.

Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Med bestörtning.

Helena Rössel, kundansvarig King

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?

– Vi jobbar aktivt med att förebygga all form av diskriminering på byrån och det innefattar bland annat sexuella trakasserier, rasism och jämställdhetsfrågor. Då vi är en platt och relativt liten organisation så jobba vi med att ha direktkontakt med all personal och vara mycket närvarande. Vi försöker också uppmuntra personalen att komma till oss gällande alla sorters problem, stora som små.

Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Ja, Vi accepterar inte någon som helst form av diskriminering eller sexuella trakasserier på byrån. Det ska vara tydligt vem/vilka man vänder sig till om man känner sig kränkt/utsatt och hur de i sin tur ska agera. Sexuella trakasserier skall polisanmälas och utredas skyndsamt.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Nej vi har alltid jobbat aktivt med den här sortens frågor.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Såklart väldigt mycket, bra att det har kommit upp till ytan och diskuteras.

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Hantera situationen omgående och utreda vad som hänt. Ta till nödvändiga åtgärder samt följa upp situationen för att försäkra sig om att trakasserierna upphört.

Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
— Vi reagerade starkt på alla berättelser och reflekterade så klart till vår egen verksamhet och stämning på kontoret samt vid sociala aktiviteter. Att personer vågar berätta och dela med sig av sina upplevelser är väldigt modigt och starkt. Det är otroligt sorgligt att detta förekommer.

Magdalena Piwowoz, HR-chef på Acne

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– Vi har en platt och väldigt öppen organisation där jag upplever att det uppmuntras att ta upp alla slags problem med de närmast ansvariga. Vid en tidigare incident tog ledningen direkt tag i problemet och gav stöd till de som behövde och ställde sig bakom de utsatta. Det ingår i vår handlingsplan mot all form av diskriminering att vidta lämpliga åtgärder direkt när vi fått kännedom om en kränkning. Som HR ansvarig på Acne tar jag alla kränkningar på största allvar.

Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
–Ja, det har vi. Den är nyligen reviderad och ses över normalt en gång per år.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Nej, inte särskilt eftersom vi redan arbetar aktivt med frågorna och utvecklar det löpande, dock ser vi positivt på att frågorna bearbetas och belyses inom hela branschen mer nu.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Vi har pratat om det ganska mycket. Nu, men även tidigare.

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Vi har ett stort ansvar då det är viktigt att alla våra medarbetare känner sig trygga och respekterade och det är vårt jobb att se till att detta är verklighet. Det är viktigt att medarbetarna litar på oss och att de känner att vi finns där och stöttar dem ifall något inträffar. Att de vågar berätta och känner att det tas på allvar och att nödvändiga åtgärder vidtas för att det inte ska upprepas och att de som behöver stöd får det omgående.

Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Jag blir inte särskilt förvånad eftersom jag arbetat i branschen i många år och är kvinna, samtidigt är det väldigt bra att det kommer fram så att vi kan ta tag i och få ett slut på trakasserier, övertramp och respektlöshet mot kvinnor och män.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklambyråer#MeTooReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.