Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Byråcheferna har lämnat McCann

Publicerad: 24 September 2019, 08:39

Johanna Smeds och Peter Kamstedt, byråchefer på Scandinavian Design Group respektive McCann Stockholm har lämnat sina uppdrag.

Fyra erfarna medarbetare slutar på McCann. Bland annat har byråchefterna för McCanns reklamverksamhet och designbyrån SDG – Johanna Smeds och Peter Kamstedt – lämnat. Enligt vd:n Johan Östlund har fem rekryteringar kommit in efter sommaren.


Ämnen i artikeln:

Scandinavian Design GroupMcCannReklam

Johanna Smeds lämnar McCann efter 12 år, de fem har hon varit managing director för Scandinavian Design Group. Bolaget som separerades från reklamverksamheten tidigare i år. Hennes bana inom McCann inleddes redan under Storåkers-tiden 2007.

– Jag tog beslutet innan sommaren. Jag kände att det var rätt att lämna i det läge och med de förutsättningar som finns i McCann-gruppen just nu.

Vad händer med Scandinavian Design Group nu?
– Jag får hänvisa den frågan till Johan Östlund.

Vad menar du med att "i det läge byrån befinner sig just nu"?
– Jag har som sagt arbetat inom McCann-gruppen i 12 år. Det har varit periodvis turbulent. Men det jag tar med mig är alla fantastiska kollegor och unika uppdragsgivare från de här åren.

Vad ska du göra i stället?
– Jag vill ge mig tid att lista ut det.

På senare år har Johanna Smeds arbetat med uppdragsgivare som Lantmännen, Altia, Axfood (som kommit in som kund under 2019), VegMe, och Doggy/Mjau.

I somras lämnade också McCanns managing director Peter Kamstedt som anslöt till verksamheten från DDB Stockholm 2016, så som byråchef för MRM McCann. Nu har han gått över till mediebyråsidan och jobbet som strategichef på Vizeum.

Även den seniora art directorn Dan Fredriksson lämnar McCann efter 11 år för att bli creative director på Tobiis dotterbolag Tobii Dynavox som fokuserar på att ta fram tekniska hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning.

Även kreatören Ludvig Ehrenstråle har lämnat McCann.

I ett mejl till Resumé förklarar McCanns vd Johan Östlund att byrån rekryterat fem personer som börjat efter sommaren. Han poängterar att byråns fokus under året har legat på att höja konkurrenskraften utan att äventyra affären. Som i linje i strategin ligger bland annat rekryteringen av Josefine Richards som ny kreativ ledare.

– När man ställer om en byrå i grunden så är det naturligt med personalomsättning – allt annat vore konstigt. Den grupp på 27 personer som i dag bildar Nya McCann Stockholm är därmed till stora delar förändrad i grunden från den byrå jag tog över 1: a november 2017, skriver Johan Östlund i mejlet.

Under våren beslutade McCann att dela upp verksamheten i två bolag – design och kommunikation för att kunna fokusera och renodla i en högre utsträckning. Om Scandinavian Design Group skriver han att utvecklingen av designverksamheten är positiv.

Tidigare i våras rapporterade Resumé om hur McCann tvingades banta personalstyrkan sedan uppdragen för Mastercard och Subway minskat.

– Efter 2019 kommer McCann att vara färre men i god balans. Vi prioriterar styrka före storlek, men ambitionen är givetvis att växa under 2020 i takt med att vi börjar – det var många år sedan sist – ta för oss på marknaden igen med en konceptuellt driven spetsig kreativ produkt med hög affärsmässig och evidensbaserad auktoritet som grund, skriver Joihan Östlund.

McCanns omsättning minskade något under 2018 och landade på 73,9 miljoner kronor (79,6 mkr 2017). Byråintäkten ökade marginellt och landade på 55,5 mkr (55,3 mkr). Rörelseresultatet är den posten som visar allra störst förändring. Där hamnade man på minus -3,9 mkr (-21 mkr). Enligt Johan Östlund uppges vara omstruktureringskostnader, och att man bortsett från dem går plus.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.