Reklam
Byråcheferna: Så påverkar #metoo arbetet mot sexuella trakasserier
Publicerad: 31 oktober 2017, 13:20
Ovan: DDB:s Jacob Sandström och Tove Langseth Nedre raden: Welcoms Joakim Brinkenberg, F&B:s Eva Carlheim-Müller Sahlin och Gustaf Sehlstedt på Le Bureau.
Byråkulturen nämns allt oftare som en konkurrensfördel i Reklamsverige. I förra veckan berättade flera kvinnor för Resumé hur de utsatts för sexism och övergrepp i arbetslivet. I en enkät ger byråledarna sin syn på hur de arbetar för att motverka sexuella trakasserier.
Med anledning av #metoo-kampanjen samlade Resumé i förra veckan berättelser från den svenska kommunikationsbranschen där våra läsare uppmanades att dela med sig av sina upplevelser av sexism på arbetsplatsen.
Under förra veckan tog vi del av många starka historier och erfarenheter av problemet. Vi tänker fortsätta att granska sexismen i vår del av näringslivet. Dela gärna med er av dina upplevelser.
LÄS MER: Kvinnor i reklambranschen vittnar om utrbredd sexism
I veckan skickade Resumé ut en enkät till 30 av Sveriges största reklambyråer. Här får bolagens vd:ar eller HR-chefer svara på hur byråerna arbetar med att förebygga sexuella trakasserier och hur de ser på sitt ansvar när övergrepp förekommer på arbetsplatsen.
Först på tur att svara är cheferna för Le Bureau, DDB Stockholm, Forsman & Bodenfors och Welcom.
Gustaf Sehlstedt, vd på Le Bureau
Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– Vi försöker aktivt odla en värderingsstyrd företagskultur som främjar jämställdhet, respekt och att alltid behandla varandra schysst. Vi är tydliga med detta inte minst i samband med rekrytering.
Har ni en åtgärdsplan för dessa händelser?
– Vi har, som säkert många andra också har, personalhandbok som bland annat tar upp hur vi beter oss mot varandra på jobbet och skapar ett sunt arbetsklimat. Men egentligen tror jag varken policies eller styrdokument är det som gör någon skillnad. Snarare handlar det om att ha en arbetsplats som är värderingsstyrd och att anställa människor som i grunden delar sunda och schyssta värderingar och lever efter dessa.
Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Vi kan alltid bli bättre. Efter att ha läst både Resumé-artiklar och övrig medias bevakning kan man konstatera att detta händer överallt och hela tiden och att vi som arbetsgivare måste bli ännu mer vaksamma på att detta kan ske hos oss, hur ofattbart det än kan verka.
Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Mycket, om än mest i informella sammanhang.
Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Ett mycket stort ansvar. Inte bara i att upptäcka och stötta den/de som blivit utsatta, utan även att vidta åtgärder för att komma tillrätta med problemet. Men som sagt, kulturen är avgörande för om det här beteendet tillåts existera och den sätts av personerna som äger, leder och driver företaget.
Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Man kan undra om det är 1817 snarare än 2017 när man läser alla inlägg, och inte bara i vår bransch. Att vi inte har kommit längre. Först med bestörtning och att det låter inte klokt. Sen blir man förbannad och slutligen känns det otroligt sorligt.
Tove Langseth och Jacob Sanström, vd:ar DDB Stockholm
Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– Vi har valt att jobba aktivt med jämställdhetsfrågan och har under hösten genomfört jämställdhetsworkshops, som varit obligatoriska för alla anställda. Genom att prata öppet om ämnet i stort och se till så att alla har en gemensam kunskapsgrund, har gjort att många frågor och diskussioner kommit upp som varit otroligt nyttiga.
Har ni en åtgärdsplan för dessa händelser?
– Vi har nolltolerans mot denna typ av beteende och vi agerar direkt om vi får höra att sådant sker. Men det viktiga tror jag är att ha ett byråklimat där sexuella kränkningar upplevs som ett så sjukt beteende som det faktiskt är. Och det farligaste är det motsatta – att kränkningar bara får pågå och blir en del av vardagen.
Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Vi har framför allt pratat om hur viktigt det är att våra medarbetare känner att de kan ta upp sådana här saker med de ansvariga på byrån, och att de tas på största allvar. Vi har också pratat om att vi måste hålla diskussionen om jämställdhet levande på byrån hela tiden. På en jämlik arbetsplats där alla respekterar varandra är sexuella kränkningar en omöjlighet.
Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Det har varit en hel del diskussioner. Vi har till exempel pratat om var dessa beteenden potentiellt kan uppstå. När man läst metoo-berättelser ser man ju ett mönster där det ofta handlar om personer med hög yrkesmässig status som tillåts bete sig på dåliga sätt, eller om personer som befinner sig i någon form av beroendeställning till andra kollegor eller uppdragsgivare. Kort sagt om makt som missbrukas.
Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– De personalansvariga ska skapa sig en bild av vad som hänt men sedan direkt meddela byråledningen. Detta är givetvis frågor som vi som VD:s måste känna till och hjälpa till att agera på.
Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Det är otroligt bedrövligt och sorgligt att kvinnor utsätts för kränkningar på detta sätt. Samtidigt är det inget som är särskilt förvånande, att tro att vår bransch skulle vara förskonad från sexuella kränkningar vore ganska naivt att tro.
Eva Carlheim-Müller Sahlin, HR på Forsman & Bodenfors
Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– Vi jobbar med frågan löpande, dels genom ett aktivt jämställdhetsarbete men också genom att prata om hur vi talar till varandra, titta på i vilka situationer sådant här kan uppstå och minimera riskerna.
Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Ja, det har vi i vårt jämställdhetsarbete och jämställdhetsplan.
Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Ja och nej. Vi har en bra och väl genomarbetad handlingsplan som vi håller oss till. Men, när en debatt är aktuell, oavsett ämne, diskuterar vi i ledningen om det är något vi behöver beröra internt. I det här fallet är det viktigt att finnas tillgänglig för ett samtal eller en diskussion för att belysa att det är en oerhört viktig fråga.
Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Självklart har vi pratat om frågan på olika sätt de senaste veckorna. Alla känner vi någon som drabbats genom livet.
Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Alla har ett ansvar. Om man ser att en kollega utsätts för de här problemen måste man hjälpa till genom att gå till närmaste chef alternativt hjälpa den utsatta att ta frågan vidare till ledning/HR. Men ledningen har det yttersta ansvaret att det här beteendet inte förekommer.
Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Det är förfärliga berättelser, oavsett vilken bransch man verkar i. #MeToo tvingar oss alla att lyssna och förstå omfattningen av problemen med sexuella trakasserier mot kvinnor. Vi välkomnar verkligen den här diskussionen.
Joakim Brinkenberg, vd på Welcom
Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Att det är ledsamt, tråkigt och faktiskt rent för jävligt. Samtidigt är vi en del av samhället och givetvis sker övergrepp även i vår bransch, som traditionellt är byggd på hierarkier och beroendeställningar.
Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– Genom att vara öppna och ärliga med varandra i såväl interna relationer som i byrå - kundrelationer. Att tydliggöra att vi inte accepterar trakasserier och övergrepp och att vi vågar prata med medarbetare eller chef om något sker.
Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Ja, sedan några år tillbaka.
Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Inte i grunden. Men det goda som debatten för med sig är att det är självklart att inte acceptera vare sig trakasserier eller övergrepp. Om alla medarbetare är trygga med det så finns det helt enkelt inte utrymme för liknande händelser.
Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Vi har samtalat om det på många olika plan. Det har varit ett viktigt och ett naturligt samtalsämne.
Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Att ta sitt ansvar och självklart ta tag i såväl faktiska händelser som potentiella problem. Det är inte acceptabelt. Men det är inte bara en fråga för personalansvariga utan lika viktig att signalera som medmänniska och kollega.