Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag22.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byråer slår tillbaka mot inköpschefer

Publicerad: 27 Oktober 2009, 07:16

Antalet pitcher ökar i USA men byråerna är inte roade. Marknadscheferna har blivit ersatta med prispressande inköpschefen vid upphandlingen av byråtjänster. Därför hoppade JWT av en pitch värd hundratals miljoner med UPS.


Ämnen i artikeln:

JWT

Antalet byråupphandlingar ökar på den amerikanska marknaden, enligt Wall Street Journal.Det finns inga siffror på uppgången men flera aktörer i byråbranschen bekräftar en uppgång.

Det betyder inte att företagen fått större reklambudgetar. Snarare tvärt om.

– Stora företag vill ha mer för mindre och pressar byråerna att minska sin service eller priserna, säger Dick Roth, chef på konsultbolaget Roth Associates.

Det är inköpsdirektören som tagit över byråupphandlingarna. Enligt de byråvalskonsuter som Wall Street Journal varit i kontakt med är inköpsavdelningen med vid 80 procent av alla pitcher. För fem år sedan fanns inköpscheferna med vid 30-40 procent.

Men nu börjar byråerna att slå tillbaka mot inköpschefernas tyranni.– I stället för att jaga i en nedåtgående intäktsspiral inser byråerna nu att en relations om börjar med att man förlorar pengar är inte hållbar. Företag måste respektera att byråer måste göra vinst, säger Russel Wohlwerth, på konsultbyrån Ark Advisors, till Adage.

I torsdags hoppade reklambyrån JWT av en stor pitch med budjätten UPS. Uppdraget bedöms vara värt 140 miljoner dollar. Anledningen var att pitchen leddes av UPS inköpschefer.

I ett memo förklarade JWT:s vd Bob Jeffrey avhoppet för byråns anställda. ”Upphandlingen fokuserade på en långdragen juridisk och finansiell diskussion som inte är intressant för JWT. Diskussionen om kontraktet och de krav som ställde är faktiskt de värsta vi sett på flera år.” ”UPS är ett stort företag med stora problem att hantera. De måste behandla oss eller alla byråer som partners men det verkar inte finnas i deras kultur.”

Nu är Ogilvy, Y&R, och EuroRSCG kvar och pratar kontrakt med UPS.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

JWT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.