Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byråerna: Ålder har liten betydelse

Publicerad: 18 Maj 2016, 12:30

Byråcheferna Marie Schnell Carlén, Jesper Kling och Louise Leo.

Äldre kreatörer är sällsynta i branschen, enligt en kartläggning av Resumé. Men flera byråer uppger nu att mångfald vad gäller ålder är både eftersträvansvärt och värdefullt.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmMullenLowe BrindforsJMWGarbergsCP+B ScandinaviaVinter

Bara 14 procent av 190 anställda på landets 15 största reklambyråer är över 50 år gamla, enligt en kartläggning som Resumé publicerade under tisdagen. Samtidigt kunde vi berätta att en ad som blev uppsagd efter 28 år reagerade med att stämma byrån, eftersom han uppfattade det som att han utsatts för åldersdiskriminering och brott mot LAS.

Men i svaren på en utskickad enkät till ett antal byråchefer låter det annorlunda. Ett brett spektrum i åldrar är både positivt och något man säger sig jobba för.

Joakim Landin på Garbergs skriver att deras ambition är att alla medarbetare, oavsett ålder ska fortsätta att växa och utveckla sina styrkor samt gå i takt med utvecklingen.
– Vi upplever att blandningen i både ålder, kön, bakgrund och erfarenhet skapar de mest dynamiska arbetsgrupperna. Alla har sina olika styrkor och fyller viktiga behov både internt och hos våra kunder. Vår utmaning är att se till att alla upplever att förändring är vår vardag och inget farligt. Vi har framgångsrikt generationsväxlat under alla år vi funnits och upplever att det är en styrka att peka på att människor här kan utvecklas och hitta nya roller, oavsett om det är att kliva fram ännu mer eller specialisera sig mer på det man brinner för mest.

McCann Stockholms Marie Schnell Carlén uppger att byrån vill ha en jämn balans mellan ålder och kön i alla yrkesroller.
– Genom att mixa team så att yngre och äldre arbetar tillsammans skapar vi förutsättningar för erfarenhetsutbyte och därmed ökad kompetens på olika områden. Erfarenhet är oerhört värdefullt och i kombination med nytänkande bygger vi starka team.

På Jmw har man en god spridning i ålder mellan 24–64 år, enligt Louise Leo, och man drar sig inte för att nyanställa personer över 50.
– Vi har alltid sett till att ha anställda i olika åldrar och tror att mångfald och olikheter skapar en bra dynamik i arbetet. Ålder spelar ingen roll hos oss, det handlar om personliga kvaliteter, idéhöjd och leverans. Kreativitet sitter inte i ålder, vi ser erfarenhet som en styrka, säger hon.

MullenLowe Brindfors Jesper Kling menar att byråns kompetensväxling sker naturligt vid rekrytering i samband med att någon slutar, men även i form av vidare- och internutbildning. På frågan om huruvida man drar sig för att anställa personer över 50 år svarar han:
– Vi ser till kompetens, drivkrafter och utvecklingsförmåga när vi rekryterar. Och så ska ju lönebilden överensstämma. Ålder är inget kriterium men kan ha en indirekt påverkan på vissa andra faktorer.

Ingen har någonsin fått gå på grund av ålder från lommunikationsbyrån Vinter, skriver Helena Eriksson, som menar att kompetens är den avgörande faktorn vid nyanställning.
– Men självklart är det bra att anställa yngre pga den åldersstuktur vi har på byrån. Har dock inte anställt någon kreatör över 50.

Anders Davidsson Cp+b Scandinavia svarar att man har "god försörjning av alla kompetenser" och stadigt fyller på.

Nästan samtliga menar att Lagen om anställningsskydd (LAS) är bra och samtliga att man följer den. Men i svaren återfinns även uppfattningar om att LAS kan ha en "hämmande faktor för ett företag som ska hävda sig på en  konkurrensutsatt marknad" och att lagen inte är anpassad för "små, kunskapstunga företag".

Om enkäten
Följande tre frågor skickades ut via mejl till 10 byråer, varav 6 har svarat.

- Hur löser ni kompetensväxlingen på er byrå?
- Drar ni er för att anställa kreatörer över 50?
- Hur är din inställning till LAS?

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.