Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Byråerna fortsatt positiva

Publicerad: 8 februari 2008, 12:49

Reklambyråcheferna är försiktigt positiva till utvecklingen för 2008. En del tar det dock lite försiktigare med rekryteringar än tidigare.


Tomas Gibson, vd på Leo Burnett avvaktar med vissa investeringar

Thomas Gibson, vd Leo Burnett
– Någon sa att "om man ropar på vargen så kommer den" vilket är ett ganska bra uttryck i dagsläget. Man pratar mycket om en lågkonjunktur och det känns som om många företag, mediebyråer, reklambyråer etc förbereder sig på detta. Än så länge ser vi inga direkta tecken mer än att det pratas om det och att vissa företag är mer oroliga än tidigare.
– För vår del avvaktar vi med några investeringar som vi hade planerat, men annars förbereder vi oss inte på annat sätt än tidigare. Det vill säga vi försöker att vara så effektiva som möjligt i vårt arbete och i den bemanning vi har på byrån. Men det gäller oavsett om det är låg- eller högkonjunktur.

Michael Storåkers, vd för Storåkers McCann
– År 2008 är finansiellt mycket svårbedömt, speciellt för företag inom bank och finans. Rent allmänt tjänar våra kunder bra med pengar och fortsätter att satsa. Kunders privatekonomi, som fått sig en rejäl törn på kort sikt, tenderar dock att påverka psykologiskt deras vilja att på arbetet satsa på varumärkesbyggande insatser, vilket kan få konsekvenser. Men fundamenta är som sagt att företagen fortsatt går bra.

Om ni ser några tecken på en avmattning, hur yttrar de sig?

– Ser inga generella tecken till avmattning, utöver kunder inom bank och finans.

Om ni ser avmattning: Vilka förberedelser gör ni?

– Vi följer alltid utvecklingen, i vårt fall är de mer en fråga om att i dagsläget minska något på anställningstakten.

Hans Sydow ser ingen avmattning. Foto: Andreas Alfredsson

Hans Sydow, vd Saatchi & Saatchi
– Konjunkturläget är både stabilt och positivt, vi ser inga tecken på avmattning.

Björn Larsson, vd för Brindfors
Hur bedömer du konjunkturläget?
– Stabilt, men lite molnigt vid horisonten
Om ni ser några tecken på en avmattning, hur yttrar de sig?
– Vissa svårigheter att få igenom smärre prishöjningar för att kompensera för eftersläpande inflationstryck
Om ni ser avmattning: Vilka förberedelser gör ni?
– Vi ser över våra kostnader, både de fasta och personalkostnader.

Erik Sollenberg, vd F&B
– Vi ser inga tecken lågkonjunktur, mer än det vi läser i tidningen. Därför gör vi heller inga särskilda förberedelser.

Carola Määttä ser ingen avmattning. Foto: Stefan Borgius

Carola Määttä, vd Ogilvy.
– Vi ser ingen avmattning i år jämfört med 2007

Göran Åkestam, vd Åkestam Holst
– Svårt att göra en helhetsbedömning, men inom de områden som våra kunder arbetar syns i alla fall inga tecken på en lågkonjunktur.

Niclas Melin, vd DDB Stockholm
– Relativt stabilt. Vi har en fortsatt stark efterfrågan på våra tjänster,
– Trots generell oro i världen ser vi ingen tendens till avmattning i vår
bransch.

Frank Hollingworth, kreativ chef King
– Jag bedömer det allmänna konjunkturläget med pessimism men på King ser jag inga tecken på avmattning nu. Trots detta så tror jag att vi blir påverkade av det som skrivs i media och automatiskt blir lite försiktigare.
– Inte så att vi bromsar, men vi gasar nog inte lika hårt.

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.