Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byråerna har blivit nättroll – men för goda syften

Publicerad: 5 Oktober 2016, 13:37

Två färska bluffkampanjer.

Nättroll är inte bara frifräsare som sitter hemma och försöker få sig ett skratt på andras bekostnad. Nu har trollandet letat sig in även i byråvärlden.


Ämnen i artikeln:

Resumé Insikt Kommunikation

Två uppmärksammade färska kampanjer har förlett deltagarna att tro att det rör sig om något helt annat än syftesdriven kommunikation. Sedan har skynket dragits undan och det underliggande budskapet har kommit fram, kanske riktat mot de som behöver det allra mest.

Louise Delages glassiga Instagram-liv bar på en mörk hemlighet. En 25-åring på Instagram samlade ihop 18 000 följare på Instagram med hjälp av festbilder i exotiska miljöer. På Facebook, Youtube och Instagram nådde hon totalt en halv miljon visningar.

Men Louise Delages liv visade sig vara en kampanj för att lyfta fram hur unga kan drabbas av alkoholism, signerad den franska reklambyrån BETC.

En annan fransk kampanj, från McCann Paris, lärde torskar en läxa. De sexköpare som gick in på sajten fick en makaber överraskning.

När sparkar man uppåt - och när sparkar man nedåt? Vad händer när formen är satt och läsarna är vana vid att en reklambyrå kan dölja sig bakom Instagram-personen de precis har börjat följa eller bloggen de fått förtroende för? Resumé Insikt Kommunikation vänder och vrider på fenomenet i veckans brev.

Vill du läsa mer? Teckna en prenumeration här.

Björn Wallenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.