Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Byråerna slåss om barnsligt uppdrag

Publicerad: 25 mars 2010, 16:16

Top Toy-ägda leksakskedjorna BR och TOYS”R”US har gått ut i en större Norden-pitch. Planerad shortlist är 4-5 byårer och innan sommaren ska affären vara klar. Nuvarande byrå är Brandhouse.


Enligt danska tidningen Børsen omfattar pitchen för Top Toy-ägda BR samtliga nordiska länder och Tyskland, medan Toys”R”US omfattar alla nordiska länder, inklusive Island. Däremot inte Tyskland.

Fram tills nu har Top Toy mest använt sin nuvarande byrån Brandhouse för att utföra olika kommunikationsinsatser, men det har inte rör sig om särskilt mycket strategisk eller taktisk rådgivning. Genom pitchen räknar man med att kunna bedöma om sin nuvarande reklambyrå är den mest lämpade för uppdraget eller om det är dags att byta byrå.

Det är inte så att Top Toy är missnöjda med Brandhouse, men leksaksjätten ha en tydligare positionering av både BR och TOYS”R”US samt en tydligare uppdelning mellan de båda kedjorna.

Enligt marknadsdirektören Morten Boye har man fram tills nu i hög utsträckning styrts av kataloger samt stödjande tv-spotar. Nu förs en diskussion, tillsammans med mediebyrån OMD, hur man ska kunna igång en bredare palett av medier. Här får vinnande reklambyrå en viktig roll. Ansvarig byråvalskonsult är Hestbaek Consulting.

Planen är att ha en centralt styrning för båda kedjorna, vilket gör att man vill hitta en lead-agency. Det är inget krav att byråerna ska ingå i nätverk, men byråerna ska kunna dokumentera att de är representerade på samtliga marknader och kunna bidra med lokala insikter kring leksaksmarknaden.

För närvarande har Hestbaek Consult en bruttolista att jobba med, men planen är att snabbt komma ned till en shortlist på 4-5 byråer. Därefter ska pitchen vara slutförd innan sommaren, enligt Børsen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.