Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Byråerna som bidrar till framtids- stipendiet

Publicerad: 20 februari 2014, 10:48

Jessica Bjurström, vd på Komm.

Foto: Stefan Borgius.

Sveriges Kommunikationsbyråer, KOMM, och Berghs introducerade Framtidsspendiet under gårdagen för att underlätta framtida rekryteringsbehov i branschen. Nu har man redan klart med fyra byråer: Volontaire, CP+B, Family Business och Svensson.


– Jag fick sms från byråledare direkt under gårdagskvällen att man kliver på, säger Jessica Bjurström, vd på KOMM.

Framtidsstipendiet går ut på att attrahera människor som inte känner till kommunikationsbranschen särskilt väl och som kanske heller inte har möjlighet att gå en avgiftsbelagd utbildning.

Berghs tvåårsutbildning inom reklam kostar 180 000 kronor.

Tanken är att framtidsstipendiet ska finansiera 50 procent av kostnaden – Berghs och KOMM går in med 30 000 kronor vardera.  Förhoppningen är att branschen skjuter till den resterande delen.

Nu står det alltså klart att Volontaire, CP+B, Family Business och Svensson redan har skjutit till pengar – Jessica Bjurström vill inte gå in hur mycket respektive byrå har gått in med.

Nu återstår endast 7 500 kronor för att det första Framtidsstipendiet ska vara klart.

– Summan per byrå har en underordnad roll jämfört om mängder med byråer går in med pengar, säger Jessica Bjurström.

Tanken är starta insamling till ett nytt stipendium så fort det första är helt klart. Det vill säga det kan bli tal om många Framtidsstipendier.

– Jag kan med glädje konstatera att det första stipendiet är så gott som klart efter endast ett dygn. Det verkar att Framtidsstipendiet går en solig framtid till mötes, säger Jessica Bjurström.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.