Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byråerna som lyckas bäst med jämställdheten

Publicerad: 14 December 2015, 15:19

Foto: Colourbox

Futurniture och Cohn & Wolfe har den bästa balansen, Honesty och Juno PR den bästa strukturen medan den bästa kulturen finns på Garbergs i Malmö och Stockholm. Det är resultatet av AddGenders Jämställdhetsindex 2015.


Ämnen i artikeln:

Jämställdhetsindex

Det är tredje året AddGender genomför Byråjämställdhetsindex. Syftet är att "kartlägga branschen för och på så sätt skapa lösningar för att branschen ska bli mer jämställd. Sammanställningen avgörs med hjälp av en enkät som skickades ut till landets 50 största kommunikationsbyråer – 22 svarade.

Resultatet av Byråjämställdhetsindex 2015:

Årets indexering bolag 25 anställda och över
• Bästa balansen innehas av: Futurniture
• Bästa strukturen innehas av: Honesty AB
• Bästa kulturen innehas av: Garbergs Reklambyrå

Årets indexering bolag 0-24 anställda
• Bästa balansen innehas av: Cohne & Wolfe Stockholm AB
• Bästa strukturen innehas: Juno Public Relations
• Bästa kulturen innehas av: Garbergs Malmö

Begreppsdefinitionerna man utgått från:

Mångfald innebär att det råder en variation bland individer - gällande bland annat bakgrund, erfarenhet, ålder, kön, funktionalitet, sexuell läggning och etnicitet. Det handlar mindre om att särskilja olika grupper och mer om strategier för att skapa en inkluderande miljö där mångfald främjas.

Jämställdhet innebär att kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter inom alla väsentliga områden i livet.

Jämlikhet är ett bredare begrepp och specificerar inte kvinnor och män utan ringar in alla människors lika värde och likhet inför lagen, samt lika möjligheter, rättigheter och skyldigheter.

Kön och genus handlar om det biologiska könet (kön) och det socialt formade könet (genus). Kön är den könstillhörighet vi har – man eller kvinna och genus är benämningen för vad som anses kvinnligt respektive manligt – och ett genusperspektiv kan hjälpa oss att förstå förväntningar och föreställningar kring hur en individ eller hur kvinnor respektive män förväntas se ut och agera.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jämställdhetsindex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.