Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byråerna som lyfte Ryssland

Publicerad: 30 December 2010, 07:42

00-talets största marknadsföringsbedrift? Wieden+Kenedys Old Spiece-filmer? CP+Bs Subservient Chicken? Mest imponerande är hur amerikanska pr- och reklambyråer lotsade Ryssland till OS.


Ämnen i artikeln:

Weber Shandwick

När framtiden utser 00-talets tuffaste och mest framgångsriska kommunikationsuppdrag kan det mycket väl bli byråerna som putsade upp Rysslands skamfilade fasad.

De lyckades och resulterade i att Ryssland nu har fått World University Games 2013, vinter-OS 2014 och fotbolls-VM 2018. Fotbolls-VM var för övrigt London övertygad om att få.

Nu berättar New York Times hur det gick till när Ryssland 2007 kontaktade bland andra pr-byråerna Ketchum och Weber Shandwick samt Los Angelesbaserad reklambyrån Adore Creative.

Ryssland hade/har ett imageproblem stort som Sibirien med svag demokrati, svagt rättsystem och kriminalitet. Men samtidigt en intresse av andras syn på saken och framför allt enorma resurser.
– Problemet med Ryssland är man måste normalisera det. Om folk ser det normala med Ryssland kommer landet att avdemonisera sig självt, säger Adores creative director Rupert Wainwright.

Att ha Ryssland, framför allt Kreml, som uppdragsgivare är en mardröm för en byrå.

Där finns en kultur att hemlighålla och tjänstemännen i Kreml krävde total kontroll över allt materia som producerades. De drog sig inte att skriva om storyboarden till Wainwright reklamfilmer.

Hans förslag till kampanjfilm, “From Russia With Love, för OS-kandidaturen hade masscener med vinkande barn på Röda torget. Ryssarna sågade hans idé och lyfte i stället fram sitt eget manus med fallande Berlinmurar och gatudemonstranter.
– Det var det mest deprimerande jag sett, säger Wainwright.
Men till slut vände han sin frustration över slutenheten och hemligheterna i Kreml till något kreativt. Det blev filmen “Russia, the Door Is Open” som lyfter fram den positiva öppenhet som finns.

Det fungerade och Ryssland fick vinter-OS och Adore fick även uppdraget att göra kampanjfilm till ansökan om fotbolls-vm 2018. I “Sasha’s Big Day”  visar en liten kille upp hela Ryssland med fotbollen på fötterna.

Även det fungerade.

Nu återstår det tuffaste uppdraget för Adore. Reklam för nationella oljebolaget Rosneft.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Weber Shandwick

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.