Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Byråerna som vill göra gott

Publicerad: 19 mars 2010, 12:25

Idébyrån The Good Guys, som jobbar med att hjälpa företag och organisationer att förbättra världen inleder nu ett samarbete med Frankenstein, Great Works, Knock och Modin Åkerlind.


Ämnen i artikeln:

Great WorksFrankenstein StockholmModinåkerlind

The Good Guys har som affärsidé att hjälpa företag och organisationer på att ta ett större ansvar för världens problem. Det kan rörs sig om sociala, ekonomiska och miljörelaterade frågor.
– Vi vill hjälpa företagen att tänka proaktivt. Genom kreativa lösningar ska företagen både göra bra saker och tjäna mer pengar. Vi ska ge möjligheter till intäkter och inte vara en kostnad som CSR, traditionellt är, säger Jonas Pinzke.

Bakom the Good Guys ligger Jonas Pinzke, med ett förflutet som kreativ chef på Knock, och managementkonsulten Harry McNeil. Verksamheten har varit igång i knappt ett år. På kundlistan finns både svenska företag med internationell verksamhet, filantroper som ska sätta ihop stiftelser och organisationer som Sida och Svenskt Näringsliv. Byrån vill ännu inte prata om projekten som de jobbar med. Men nu har de knutit samarbetsavtal med fyra byråer.
– Vi är tre personer på byrån och kan nu växla upp och bli 100 om det skulle behövas för ett projekt.

Det finns en kritik mot en del projekt att det handlar om kosmetiska förändringar eller greenwashing?
– Det finns en sådan problematik. Men de uppdrag vi jobbar med ska dels vara helt transparenta och gedigna. Om de inte är det slår det bara tillbaka mot företaget förr eller senare.

Vilka förebilder har du själv?
– Jag tycker att Bonos RED är ett bra exempel på hur man får företag och varumärken att jobba för en viktig fråga på ett tydligt sätt. Ett annat är företaget Patagonia som från dag ett byggts på ett gediget engagemang. De gör inga reklamkampanjer ¬– de driver frågor.

Vad gör ni själva för gott?
– Hälften av vår vinst kommer att sättas av till en stiftelse. Pengarna där kommer sedan att delas ut till kampanjer som inte får några medel från något annat håll. Ett sådant exempel är frågan om matens inverkan på koldioxidutsläppen.

Hur stora ska ni bli?
– Det finns ingen gräns. Men vi märker att det finns ett stort intresse från folk i branschen som vill jobba med oss, så vi har inga rekryteringsproblem.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News