Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byråernas äggkastning på politiker

Publicerad: 1 April 2009, 08:20

I dag inleds G20-mötet i London där ledarna från världens rikaste länder möts. Toppmötet har inspirerat Londons reklambyråer att göra reklam där väskor och ägg slängs på politiker.


I dag förväntas Londons gator fyllas med tusentals demonstranter. Bankanställda i city ombeds att jobba hemifrån eller åtminstone undvika kritstrecksrandigt.

Wieden + Kennedy London har sitt kontor några minuter från finansdistriktet och de anställda har uppmanats att ta det försiktigt.

Men protesterna är inte bara negativa för reklamindustrin. Flera byråer har passat på att göra G20-anpassad reklam för sina kunder.

Tillsammans med produktionsbolaget Park Village har byrån Cuba på tio dagar gjort en ny film för barnorganisationen Save the Children UK. I filmen slänger några afrikanska barn en väska på Storbritanniens premiärminister Gordon Brown.
– Budskapet är inte menat att attackera G20-mötet – i stället vill vi att barnfrågorna lyfts fram på mötet, säger regissören Andy Welch till Shots.

Byrån St Luke´s tror mer på chokladäggkastning. Lagom till toppmötet har man gjort en kampanjsajt för organisationen Divine som jobbar för rättvisemärkt chokladhandel.

Även Mother London har gjort en G20-kritisk reklam för Schweppes. Nu har knappast läskedrycken en samhällskritisk agenda men gör återkommande reklam där man tar upp dagsaktuella frågor i serieform. I nya reklamen får toppolitikerna sparken i den brittiska versionen av Apprentice.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.