Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 2 juni 2009, 06:07
Amerikanska biljätten General Motors ansökte i går om konkursskydd. Därmed måste medie- och reklambyråer förhandla om sina fordringar på 1,2 miljarder kronor.
Ämnen i artikeln:
StarcomVärst drabbad är mediebyrån Starcom som har drygt 900 miljoner kronor, 121 miljoner dollar, innestående hos GM, enligt Adage. Starcom är den sjätte största borgenären i GM.
Mediebyrån ägs av Publicis vars reklambyrå Leo Burnett USA har 187 miljoner kronor att hämta ut från bilföretaget.
Interpublic, IPG, med byråer som McCann Erickson och Lowe har fordringar på 118 miljoner kronor hos GM. Biltillverkaren är IPGs största kund.
Domstolen i New York som har hand om GM-ärendet listar bara de 50 största fordringsägarna och det lär finnas fler byråer som har pengar att kräva ut från GM men som nu nedprioriteras.
Men redan nu förbereder GM en stor reklamkampanj inför de närmaste veckorna. Bland annat har man köpt sökorden ” GM bankruptcy”. En Googlesökning med termen ger en sponrad länk som meddelar "GM -- We Will Emerge: Yes, We've Filed. However, Service & Warranties will Still be Honored."
Ämnen i artikeln:
Starcom