Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Byråernas produktivitet sjunker

Publicerad: 14 november 2012, 11:21

Byråbranschens tillväxt 1999-2011

Foto: Ur Komms rapport.

Komm:s branschanalys för 2011 visar att byråernas genomsnittliga intäkter steg med nio procent i fjol. Det är klart mer än vad de totala medieinvesteringarna ökade med. Men samtidigt sjönk byråintäkten per anställd på grund av svällande personalstyrkor.


Ämnen i artikeln:

Clas CollinKommIRM

Den årliga branschanalysen som Clas Collin gör på uppdrag av Komm visar på en oväntat stark tillväxt för kommunikationsbyråerna under 2011. Den genomsnittliga byråintäkten hos de 242 byråerna som svarade på enkäten steg med 9 (5,8) procent, vilket kan jämföras med medieinvesteringarna som bara ökade med 4,2 procent under fjolåret, enligt IRM.

Antalet anställda ökade med 11,3 procent under 2011, vilket är den största ökningen som har uppmätts sedan mätningarna starade år 1990. Som en följd av det sjönk också produktiviteten i branschen. Den genomsnittliga byråintäkten per anställd hos de 242 byråerna föll till 1 062 000 (1 077 000) kronor.

Göteborgsbyråerna gick bäst i landet under 2011 med en tillväxt på 11,5 procent, följda av Stockholm  (+8,7%) och Malmö/Helsingborg (+6,5%).

Mediebyråerna och de digitala byråerna hade högst tillväxttakt (+22%) tätt följda av event- och produktionsbyråerna (+15%).

Största byrå under 2011 blev inte helt oväntat Forsman & Bodenfors med en byråintäkt på 163 miljoner kronor. På andra och tredje plats i undersökningen hamnar DDB Stockholm och Hallvarsson & Halvarsson.

De koncernägda byråerna svarade för 50 (47) procent av den totala byråintäkten i undersökningen.

I branschanalysen har byråerna också fått svara på hur mycket av deras byråintäkt som kommer från utländska kunder. Syftet är att försöka kartlägga hur mycket svenska byråer exporterar. Resultatet för 2011 är att 148 byråer exporterade sina tjänster till ett värde av 490 miljoner kronor. Men eftersom Statistiska Centralbyrån inte för någon statistik över den totala kommunikationsexporten konstaterar Komm att den verkliga siffran troligen är betydligt högre.

Topp-10 största byråerna i byråintäkt 2011
1 (1). Forsman & Bodenfors
2 (5). DDB Stockholm
3 (3). Hallvarsson & Halvarsson
4 (4). JG
5 (8). Creuna  
6 (2). Lowe Brindfors
7 (7). Valentin & Byhr
8 (ny). MEC
9 (6). Citat
10 (13). Starcom

Topp-10 snabbväxare
1. Remarkable
2. Dolhem Design
3. Nine Yards
4. JJP
5. Nowa
6. Ellermore
7. JMW
8. Prat PR
9. LynxEye
10. Milk  

Om undersökningen
Branschanalysen bygger på en mejlenkät som skickades ut till 1100 byråer i april 2012. 242 av dem valde att svara, vilket är 5 fler än förra året. 196 av de svarade inkom även med siffror för 2010.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Clas CollinKommIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.