Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Byråkonkurser dröjer

Publicerad: 28 januari 2009, 15:23

Under 2008 gick 268 branschföretag i konkurs. Men reklambranschen ligger ganska sent i konjunkturcykeln. Under förra lågkonjunkturen kom de flesta konkurserna bland reklambyråerna 2003.


Clas Collin, branschanalytiker.

En allmän konjunkturnedgång drabbar i första hand medieinvesteringarna. Nedgången i reklambranschen dröjer lite längre. 
– När jag har tittat på tillväxtsiffrorna kommer den sex till nio månader efter nedgången i medieinvesteringarna, konstaterar branschanalytikern Clas Collin
Han har i länge följt och analyserat branschens utveckling för Reklamförbundet. Den senaste sammanställningen omfattar 2007, förra årets siffror kommer först senare i år. Men Clas Collin tror inte de visar någon stor förändring mot 2007:
– 2008 blir ett rätt hyfsat år. Nedgången slog inte till förrän på hösten, efter en bra vår och sommar. Så småningom påverkas reklam­byråernas tillväxt, men det kan dröja år innan man ställs inför en konkurs.
Clas Collin menar att reklambranschen var sena i vändningen i förra lågkonjunkturen.
– 2003 låg byråtillväxten på minus sju procent. Det var inte förrän 2004 som vi fick en tillväxt i branschen.
För reklambyråer finns det stora kostnaderna i det som brukar kallas humankapitalet – folk.
– Lokalkostnaderna är svårare att påverka. Där sitter man ofta fast i långa avtal. Det du kan påverka är personalkostnaden. År 2000 anställde byråbranschen mer männi­skor än byråintäkten ökade. I dag har man bättre koll på bemanningen, så förutsättningarna är bättre. Så jag tror inte att vi får se någon flodvåg av varsel eller uppsägningar.
– Förra gången var de byråer som tillhörde stora nätverk snabbare på att dra ned. Där tar man beslut om världsomfattande besparingar. Men inte heller det har vi sett tendenser till ännu.

Söker nya jaktmarker
En annan slutsats är att byråerna i lågkonjunktur söker ny mark.
– Det var storstadsbyråer som sökte sig till jobb ute i landet, eller väldigt kommersiellt inriktade byråer som började ge anbud på offentliga jobb.
– Vi kunde också se att nedgången i förra lågkonjunkturen kom senare i landsorten. De var också senare in i högkonjunkturen. 
Men, varnar Clas Collin, det är både svårt att hitta generella mönster eller att utgå från att det som har hänt i tidigare lågkonjunkturer upprepar sig.
– Det är mycket upp till den enskilda byrån, och vilken kunduppsättning de har. Just nu är vi lite i vänteläge, i många fall gör man hyfsade bokslut för 2008. Om den bilden förändras kommer det att ske senare under året, säger Clas Collin.

truefalse

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.