Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byråledare – varför vill ni inte prata om #Metoo?

Publicerad: 3 November 2017, 08:28

Yasmine Winberg.

Foto: Andreas Elgstrand.

Jag har hittills bara sett en enda byråledare som själv initierat debatt om #Metoo, skriver Resumés redaktör Yasmine Winberg i Fredagskrönikan.


Ämnen i artikeln:

Reklambyråer#MeTooLinnéa ClaesonFredagskrönikan

För någon vecka sedan bevakade jag ett rundabordssamtal hos branschorganisationen Komm som handlade om byråkulturen. Rundabordssamtalet och ämnet för det var spikat långt innan #Metoo-rörelsen startade. Men det går inte att prata om byråkulturen utan att beröra de senaste veckornas tusentals vittnesmål från kvinnor världen över som larmat om sexuella trakasserier, övergrepp och våldtäkter. På jobbet, och på fritiden. Det insåg såklart arrangörerna, och därför adresserades frågan redan i början av sittningen.

Men när det var dags att prata om #Metoo blev det ovanligt tyst. Efter några sekunder tog en av fyra byråledare till orda och förklarade hur de jobbar för att motverka sexuella trakasserier. En av fyra. Sedan var sittningen slut.

På annat håll berättar källor att det var personal på golvet som i samband med att #Metoo-rörelsen briserade fick sina byråledare att agera. Först efter påtryckningar från golvet uttalade sig alltså cheferna internt om #Metoo.

Det är för dåligt.

Byråchefer, ni borde slänga er in i diskussionen! För även om ni personligen inte kan lastas för förövarnas gärningar är det ert ansvar att agera, att se till att kvinnorna på er arbetsplats kan känna sig trygga och säkra på jobbet (om det är någon som tvivlar på detta har ni inte läst de 22 vittnesmål från kvinnor i reklambranschen som vi publicerade i förra veckan).

Vägra sluta prata om vad som är acceptabelt och inte, varför övergrepp sker på byråer och hur ni kan komma tillrätta med problemen. Var transparenta med hur ni har hanterat sexuella trakasserier på byrån tidigare, så potentiellt nya förövare blir avskräckta och tänker till. Prata med vänner, anställda, konkurrenter – kan ni lära av varandra? Kan ni gå ihop och bilda visselblåsarprogram och handlingsplaner tillsammans?

Jag förstår att ämnet är känsligt och att det är lätt att trampa snett. En för hög svansföring kan leda till att ledningens fallhöjd blir förödande om det senare skulle visa sig att någon på byrån utsatts för övergrepp.

Men är det då bättre att vara tyst? Jag har hittills bara sett en enda byråledare som själv initierat debatt, Niklas Turner Olovzon som är vd på Passion Lab. Annars har det varit tyst i våra, konkurrentens och era egna kanaler.

En passiv kommunikation (här räknar jag förutom att inte säga något alls också in att bara svara på direkta frågor) bidrar till att skapa en tystnadskultur. För om ni inte pratar – vem ska då våga göra det? Om ni inte driver en ständigt levande diskussion både internt och externt, varför ska då de som själva utsatts och kränkts våga prata om det med er?

Det finns en aspekt till här. Majoriteten av vittnesmålen från kvinnor i reklambranschen pekade ut män i chefsposition. En creative director som frågat en kvinnlig anställd om hon hade "rakad fitta eller kör med jävligt mycket hår". En vd som greppat tag i en junior copywriters rumpa. En annan vd som skickat porrfilmer till sina anställda.

Och så vidare.

Det var dock ingen som vittnade om att någon grisig chef fått sparken. Alla förövare hade fått stanna kvar. Det gör det ännu viktigare att kommunicera med era anställda. Ni måste visa att ni står på de utsattas sida (vilket ni förhoppningsvis också gör).

Utsatta kvinnor ska inte behöva lämna sina byråer för att vissa män är grisar.

För att skapa en förändring behöver vi först synliggöra. Det har #Metoo fixat. Sedan behöver vi diskutera.

Med detta sagt vill jag trots allt tacka alla byråchefer som svarat på vår enkät om sexuella trakasserier i veckan. Med tanke på ovanstående trodde jag inte att vi skulle få in särskilt många svar, men det blev 14 stycken. Läs här, här, här och här.

Samtidigt som jag tackar dem vill jag också be dem att inte låta det sluta vid att bara svara på direkta frågor.

Till alla Sveriges byråledare: Ut och gör det ni gör bäst. Kommunicera!

***

I våras träffade jag aktivisten Linnéa Claeson i samband med att hon vann vår tävling Superkommunikatörerna. Hon levererade ett citat som är så himla värt att damma av:

– Om en femåring drar en tjej i håret och tar henne på rumpan samtidigt som han skriker "balla, balla" – då ska det bli kaos. Så sjukt är det. Om vi inte gör det, inte tar honom till rektorn, ringer föräldrarna och hotar att han åker ut från skolan – då visar vi ju honom och henne att hon inte har rätt till sin egen kropp. Att han får ta på henne för att han känner för det och tycker att det är lite najs.

Hitta även den jäkla creative directorn som tar henne på rumpan och skriker "balla balla". Gör kaos med honom! Det är ert ansvar.

***

En gång för alla: #Metoo är ingen kampanj. Det är en rörelse. Allt annat är att plocka ner dess enorma betydelse och kraft.

***

En HELT annan sak: Helsingfors har självdistans. En bristvara värd att hylla.

***

Varannan krona Facebook har fått in är ren vinst. Grattis till världen! Då kanske de en gång för alla kan anställa tillräckligt många som kan rensa upp och ta bort ickedemokratiska verksamheter.

***

Har KIT blivit en viralsajt?

— KIT (@KIT_Sverige) 1 november 2017Kolla med nya ögon på Halloweenfavoriterna så kanske du lär dig ett och annat. Läs mer här -> https://t.co/bs38WTTCVw pic.twitter.com/Xpquyc387H

***

Ni som funderar över traditionella mediers namngivning måste förutom att läsa den här artikeln också slänga ett öga på Jack Werners kurva.

— Jack Werner (@kwasbeb) 1 november 2017Jag kollade upp Wikipedias besöksstatistik för artiklarna om Fredrik Virtanen och Martin Timell mot den senaste tidens händelser: pic.twitter.com/rMAziX3gAO

***

Missa inte helgintervjun med Åhléns marknadschef Lina Söderqvist som nu ska byta jobb. Bara för någon vecka sedan utsågs hon till Sveriges bästa marknadschef alla kategorier för sitt arbete med värderingsdriven kommunikation. Lina Söderqvist är av sorten som vågar prata även om svåra saker. På söndag möter vi Dagens Juridiks chefredaktör Stefan Wahlberg.

***

Trevlig helg!

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.