Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 Februari 2017, 12:25
Reklambyrån NY Collective i Jönköping lanserar en kortlek där kungen avsätts och ersätts med nummer 13. Dam och Knekt får också lämna plats för nummer 12 och 11 med syfte att skapa en helt könsneutral kortlek.
Först ett eget kaffe och sedan en ekologisk honung. Nu lanserar Jönköpingsbaserade reklambyrån NY Collective alltså sin tredje produkt i form av en könsneutral kortlek. Kortleken släpps under namnet Play Your Cards Right och projektet kommer finansieras via Kickstarter.
– Det slog oss att kortleken har en gammal hierarki, vi ville helt enkelt skapa en ny ordning genom att avsätta kungen och göra kortleken jämställd. Hela monarkin fick lämna plats för numrerade kort, säger Pernilla Ljungbergh som är vd på NY Collective i en kommentar och fortsätter.
– Vi tänker att allt kommunicerar, även en enkel sak som en kortlek. Genom att förändra den könsstruktur som råder i kortleken kanske vi kan inspirera andra till liknande initiativ. Vi bidrar med något, om än litet i en fråga som är väldigt stor.
Play Your Cards Right finns på Kickstarter där man från och med idag kan gå in och ge sitt bidrag till projektet. Kampanjen pågår fram till 19 mars.