Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byrån bakom ”Dubbelstöten” går i konkurs

Publicerad: 29 April 2016, 08:37

Dubbelstöten försökte påverka Socialdemokraterna inför valet 2014.

Foto: Gracemill

Gracemill Communication har begärts i konkurs. Orsaken är att de hamnat på obestånd. Byrån skapade bland annat Visitas omtalade kampanj "Dubbelstöten" inför valet 2014.


Ämnen i artikeln:

KonkursVisita

Gracemill bildades år 2012 då de båda byråerna Grace och Wisemill gick samman. Vd blev Magnus Malmbergh från Grace och styrelseordförande blev Douglas Dahlgren som drev Wisemill.

Det första året (2012/2013) omsatte den sammanslagna byrån drygt 18,5 miljoner kronor. Året därpå passerade intäkterna 20 miljoner kronor, men den senaste årsredovisningen (2014/2015) skvallrar om tuffa tider. Omsättningen sjönk till knappt 17 miljoner kronor och Gracemill gick med en halv miljon i förlust.

Eftersom byrån hade dålig likviditet tvingades de upprätta en kontrollbalansräkning under fjolåret. Men ansträngningarna lyckades inte. Den 11 april i år lämnade Gracemill in sin konkursansökan till Stockholms Tingsrätt eftersom byråns ekonomi var på obestånd.

Gracemill Communication var i första hand en business-to-business-byrå med bland annat ABB, TeliaSonera och Boliden på kundlistan. Men mest uppmärksamhet fick de förmodligen med kampanjen "Dubbelstöten" för branschorganisationen Visita. Inför valet 2014 satsade de 10 miljoner kronor för att få Stefan Löfven att ändra uppfattningen om restaurangmomsen och arbetsgivaravgiften för unga.

Resumé har varit i kontakt med Gracemills delägare Douglas Dahlgren. Han vill inte uttala sig om konkursen, utan hänvisar frågor till vd:n Magnus Malmbergh. Honom har Resumé sökt utan framgång.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

KonkursVisita

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.