Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byrån: ”Känns som en blåkopia”

Publicerad: 7 Maj 2015, 13:12

Telenors nya kampanj (tv.) och Canons kampanj från 2012.

I förra veckan lanserade Telenor Företag kampanjen "Workfulness" tillsammans med byråerna Golin och Lowe Brindfors. Det finns uppenbara likheter med Canons kampanj från 2012, tycker reklambyrån Hilanders. – I det här fallet känns det som en blåkopia, säger Johan Maack som är kundansvarig.


Ämnen i artikeln:

HilandersGolinTelenorCanon

Telenors kampanj "Workfulness" som Resumé skrev om förra veckan handlar om att lyfta frågan om digital stress och mobilberoende på arbetsplatser. Nu har reklambyrån Hilanders reagerat. För tre år sedan skapade de kampanjen "Dokumentismen" för Canon, vars syfte är att motverka ineffektivitet på arbetsplatserna och hjälpa till att skapa en hållbar digital miljö.

Enligt byrån är likheterna slående mellan de båda kampanjerna. Dels i manéret vad gäller tilltal och formspråk, dels i det strategiska tänket med att använda en expert som påtalar hur lång tid det tar att "återfå flytet" efter störningar i arbetet.

– Man blir mest överraskad. När det gäller kampanjer i allmänhet kan man alltid känna igen saker. I det här fallet känns det som en blåkopia. Jag skulle bli mer skrämd som kund än som byrå, som byråer oftast kollar mycket på annan reklam och har koll på vad som görs, säger Johan Maack, kundansvarig för Canon på Hilanders.

Är du säker på att de har tagit från er kampanj?
– Nej, det kan man aldrig vara. Men det är väldigt fascinerande att det är så många likheter.

På pr-byrån Golin hänvisar de Resumés frågor vidare till kunden Telenor. Hanna Riberdahl som är kommunikationsansvarig för Telenor Företag tycker inte att det är fråga om något plagiat.
– Workfulness är vårt sätt att lyfta frågan om teknikstress och konsekvenser av ständig uppkoppling i arbetsmiljöer. Vi driver alltså en helt annan typ av fråga, som snarare pekar på ett samhällsproblem. Att vi har valt att peka på ett problem och samarbeta med en expert för att visa på lösningar är knappast ett unikt grepp, varken för oss eller någon annan aktör, säger hon.

Angående likheten gällande manér och grafisk form konstaterar Hanna Riberdahl:
– Vad gäller filmens manér så ser vi vissa likheter och det är olyckligt om någon tolkar det som att vi har försökt kopiera hela idén.

Vad tycker du? Här är bådas filmer:

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

HilandersGolinTelenorCanon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.