Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byrån lämnar tillbaka bronslejon för hårt kritiserad kampanj

Publicerad: 27 Juni 2016, 08:59

Den brasilianska kampanjen fick kritik för att vara sexistisk. Sedan visade det sig att byrån betalat för att annonsen skulle synas – och därmed kunna tävla. Men efter att kunden tagit avstånd bestämde sig BBDO-nätverket för att lämna tillbaka sitt brons i Cannes Lions.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjBBDOCannes LionsCannes Lions 2016

Årets skandal i Cannes Lions stod den brasilianska byrån AlmapBBDO för. Budskapet i den bronsvinnande utomhusannaonsen lyder "Don't worry baby, I'm not filming this".mov och under texten syns två paket av den smärtstillande tabletten Aspirin.

Det var talaren och branschpersonligheten Cindy Gallop som först uppmärksammade deras kampanj som ett exempel på den sexistiska och mansdominerade branschen.
"Använd inte den här för att sälja Aspirin" skrev hon i ett twitterinlägg.

Efter uppmärksamheten kring kampanjen gick kunden Bayer (som tillverkar Aspirin) ut och tog sin hand i från den. Till Adweek sa bolaget att de förvisso godkänt den kritiserade annonsen, men att det var byrån som stått för alla kostnader för att den skulle synas. Bayer hävdade vidare att de inte hade gjort någon reklam för Aspirin i landet på flera år, vilket antyder att det var tävlingsjuryn i Cannes och inte riktiga konsumenter som var huvudmålgrupp för kampanjen.
– Konceptet presenterades av BBDO för vår lokala marknadsavdelning i Brasilien som en av flera kampanjer som byrån tänkte tävla med i årets Cannes Lions, säger bolaget i en kommentar till Adweek.

I samband med uppståndelsen gick BBDO ut och bad om ursäkt för kampanjen. Men redan dagen därpå vidtog de ytterligare åtgärder. Bronslejonet lämnades tillbaka, och alla Bayer-kampanjer av AlmapBBDO drogs tillbaka från tävlingen.
– Jobben har godkänts av kunden, men medieutrymmet betalades av byrån vilket bryter mot reglerna i Cannes. Vi ber om ursäkt till festivalen och vår kund för situationen som uppstått, säger byrån till Adweek.

BBDO-nätverkets globala kreativa chef David Lubars kommenterade den pinsamma situationen under ett seminarium i Cannes.
"Jag fick veta att en av våra byråerna hade skickat in en bluffannons till tävlingen och vunnnit ett lejon. Jag bad dem att lämna tillbaka det, för jag vill inte ha ett sådant lejon. BBDO vill inte ha ett sådant lejon" sa han.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.