Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Byrån om arbetet bakom succélurarna

Publicerad: 27 augusti 2015, 13:18

Pugz trådlösa lurar kan laddas genom telefonen.

Den svenska start-upen Pugz gör just nu succé med sin Kickstarter-kampanj. Reklambyrån DDB är delägare i projektet och har varit med på resan mot lansering.


Ämnen i artikeln:

Kickstarter

De trådlösa hörlurarna Pugz lanserade igår en Kickstarter-kampanj för att samla in 50 000 dollar. Syftet är att kunna förverkliga sin innovativa produkt. På bara nio timmar lyckades de uppnå målet och i skrivande stund närmar de sig 100 000 dollar.

Bakom företaget står bröderna Vahlid och Hamid Toosi plus ett team av utvecklare och investerare. Redan i fjol rapporterade Resumés papperstidning om att de inledde ett samarbete med DBB Stockholm. Men istället för traditionell timdebitering tog byrån en andel i start-upen i utbyte mot deras expertis.

Under resans gång har de bidragit med alltifrån design och paketering till kommunikationskoncept. Allt har gjorts i nära samarbete. När Pugz nu har gått live med sin produktprototyp och gjort succé på Kickstarter känner de en stor stolthet.
– Vi är skitglada allihop. Det är ett tecken på hur viktigt det är att paketera och konceptualisera starka idéer i en Kickstarter-era, säger DDB:s vd David Sandström.

Hur har samarbetet varit?
– Det har varit enormt tätt på ett sätt som inte går att jämföra med våra andra kunder. Vi har sett varandra som kollegor och i sluttampen de varit hos oss varje dag. Vi har kunnat påverka allt i från produktdesign till Kickstarterpaketering. Det öppna samarbetsklimatet har varit nyckeln, och det är något som vi tar med oss i våra övriga kunder.

Att lansera de trådlösa hörlurarna, som ännu inte finns på marknaden, genom Kickstarter är lika mycket ett sätt att få spridning som kapital.
– Det är en global fokusgrupp och pr-maskin. Dels kan du testa intresset med också komma ut med produkten på ett annorlunda sätt. Mottagandet har varit över förväntan, säger David Sandström.

Vad har ni som byrå lärt er?
– Vi har lärt oss jättemycket. Framför allt har det varit en emotionell resa när man har ett så tätt samarbete. Vi känner oss delaktiga i produkten och det har varit viktigt att lyckas. Å andra sidan har vi lära oss att bygga något med noll budget. Men det här var bara starten. Vi har inte bara ett projekt tillsammans utan vi är delägare både i praktiken och emotionellt. Nu börjar det riktiga jobbet.

DDB kommer att behålla sina aktier och fortsätta utvecklingen av en färdig produkt.
– Vi har skakat hand på att det inte handlar om att räkna timmar. Det är ett commitment från bådas sida, och ett nytt sätt att göra affärer på. Hela affärsmodellen är ny för vår bransch.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Kickstarter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.