Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Byrån om Volvo-skandalen: ”Vi gjorde ett misstag”

Publicerad: 2 september 2014, 08:12

Aftonbladets Natalia Kazmierska och Manne Schagerström, vd på The Viral Company.

Foto: Andreas Elgstrand.

Aftonbladets profil Natalia Kazmierska fick ett erbjudande om fyra tusen kronor för att twittra om Volvos nya bil. The Viral Company ligger bakom upplägget: – Det gick fort och fel, säger Manne Schagerström, vd på The Viral Company.


Ämnen i artikeln:

The Viral CompanyVolvo

Aftonbladet-profilen Natalia Kazmierska har erbjudits fyra tusen kronor för att komma med två inlägg om Volvos nya bil i sin sociala kanaler.

Hon erbjöds också lån av en Volvo XC90 under en vecka.
Volvos byrå The Viral Company ligger bakom initiativet och billtillverkaren har nu tagit avstånd från upplägget.

– Att betala journalister är helt främmande för oss, vi jobbar inte så över huvud taget, säger Per Carleö, marknadschef på Volvo Cars till Dagens Media.

Manne Schagerström är vd på The Viral Company och han är ytterst ångerfull när Resumé talar med honom.

– Det är mänskligt att fela, men i grunden har det inte varit vår intention att bearbeta en journalist på det här viset. Det finns egentligen inte på kartan att det skulle hända, säger han.

Hur kunde det hända?
– Människor kan göra fel, säger Manne Schagerström.

Du har hävdat till Dagens Media att det var ett mejl som blev skickat till fel person. Vem skulle mejlet gått till då det står ju ändå vad det står?
– Som jag sade så gick det fort och fel. Vi har vidtagit åtgärder för att det aldrig ska hända igen, vilket innebär att vi har gått igenom byråns kontrollfunktioner, säger Manne Schagerström.

Det låter som att det var en medarbetare som gick för långt och tog egna initiativ?
– Det vill jag inte kommentera, säger Manne Schagerström.

Är ni kvar som byrå för Volvo?
– Ja, det var ett olycksfall i arbetet och vi för en diskussion med Volvo om detta, säger Manne Schagerström.

Ni är ju en byrå med hög kreativ höjd. Har ni varit för kreativa i det här fallet?
– Om jag ska vara riktigt ärligt så har någon gjort något som inte har varit korrekt och vi har rättat till det. Det har inte att göra med vår kreativitet. Jag är fullt medveten om att det har blivit väldigt snett och vint, säger Manne Schagerström.

Har medarbetaren fått lämna byrån?
– Det vill jag inte kommentera, säger Manne Schagerström.

Det är inte så att Volvo har gett sitt godkännande och att ni nu får bära hundhuvudet?
– Det jag säger är sant. Det gick fort och fel. Vi tar konsekvenserna av det och går vidare.

Han poängterar att hela branschen behöver prata om hur man ska jobba när det gäller sociala medier.

– Det blir mycket tolkningar, men när det gäller journalistisk etik råder det ju inga tvivel vad som gäller, säger Manne Schagerst

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

The Viral CompanyVolvo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.