Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Byrån plankar rakt av – skäms inte ett dugg

Publicerad: 12 september 2014, 12:22

Originalet och kopian.

Mediaeffekts reklamfilm för städföretaget Hemmiljö som visats på TV7 i augusti är ett rent plagiat av rengöringsmedlet Vims film från 2004. –Det var en så bra idé, den har inspirerat oss och vi gjorde en svensk variant, säger Conny Trygg, vd för Mediaeffekt.


Hur långt kan man egentligen gå när det gäller att knycka andras idéer?

Frågan är ständigt på tapeten i reklambranschen – och nu aktualiseras den igen efter att Mediaeffekt kopierat Vims reklamfilm från 2004, gjord av  byrån Zig i Kanada.

Mediaeffekts vd Conny Trygg hymlar inte med att det är en kopia.

–Vi och kunden tyckte att Vims film det var en så bra idé – den var klockren för Hemmiljö.

Men tycker du verkligen att man kan göra så här?

– Det finns inga hinder att göra det – idéer är väldigt svåra att skydda. Det är skillnad med exempelvis mönstret som Marimekko kopierade, det var en helt annan grej, eftersom det var upphovsrättsskyddat, säger Conny Trygg.

Filmen har visats på Hemmiljös hemsida, Youtube och även gått i TV7 under augusti. Mediaeffekt skickade även in filmen som ett bidrag till Resumés tävling Månadens kampanj – men där har den diskats på grund av tydlig idéstöld.

Medieaffekt gör normalt sett inte särskilt mycket reklamfilm – i stället är byrån inriktad på företagspresentationer och eventfilmer.

– Både vi och kunden är väldigt nöjda med filmen, säger Conny Trygg.

Se originalet följt av kopian nedan:

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.