Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Byrån som ska ändra vårt beteende

Publicerad: 3 Juni 2015, 08:57

Gänget som startat Beteendelabbet.

Foto: Martin Kjellberg.

"Sveriges första beteendebyrå". Så kallar sig kvartetten som nu startar Beteendelabbet, vars syfte är att arbeta genom att förändra människors beteenden.


Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

En psykolog, två beteendeekonomer och en designer. Det är gänget som utgör Beteendebyrån som vill förändra invanda mönster och "business as usual" i näringslivet. På så vis vill de skapa ett mer hållbart samhälle.

Metoden som de anänvder sig av kallas för "nudging" och innebär att man skapar valsituationer där människor hjälps på traven att göra "rätt val" utan att inskränka valfriheten.

– De flesta av oss vill leva mer miljö- och hälsomedvetet. Ändå går vi ofta emot våra principer och tar enkla och kortsiktiga beslut. Nudging – att försiktigt knuffas åt det håll vi egentligen vill – tror vi kan vara lösningen som gör att företag faktiskt når sina hållbarhetsmål, säger Linda Lindström, medgrundare av Beteendelabbet, i en kommentar.

Hon är utbildad miljöekonom och startar byrån tillsammans med Marie Björnstjerna (psykolog), Ida Lemoine (civilekonom med inriktning på beteendeekonomi och hållbarhetsstrategi) samt designern Kajsa Lindström.  

Beteendelabbet säger sig i första hand rikta sig till branscher som detaljhandeln där det finns mycket människor i omlopp.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Hållbarhet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.