Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Byråns förra kund – S: ”Det är absolut inget hån”

Publicerad: 17 april 2015, 09:32

Acnes kampanj för Flygbussarna.

Acne ligger bakom Flygbussarnas blixtkampanj som pikar Socialdemokraternas ledare Stefan Löfven. Inför valen 2006 och 2010 jobbade byrån med partiet. – Det är absolut inget hån, säger projektledare Emma Branting.


Ämnen i artikeln:

FlygbussarnaAcneSocialdemokraterna

Flygbussarnas snabba agerande har blivit en stor snackis i dag. I en helsidesannons pikar de regeringen efter avslöjandet att regeringsplanet vid flera tillfällen har flugits mellan Arlanda och Bromma för att hämta upp ministrar.

Emma Branting som är projektledare på Acne Advertsing, som ligger bakom kampanjen, berättar att idén föddes så sent som igår morse.  
– Eftersom att Flygbussarna precis har lanserat linjen mellan Arlanda och Bromma kände vi "Gud, vi bara måste göra en grej på det". Vi knåpade ihop ett förslag som vi tog med marknadschefen Fredrik Thors, och han sa bara "kör!". Sedan lyckades vi få in en helsida i DN, och har bytt ut lite banners som redan låg ute i den befintliga kampanjen. Det är inte ofta det kommer en sådan här möjlighet, säger hon.

Enligt henne ska kampanjen inte tolkas som ett hån mot regeringen, trots att udden är tydligt riktad mot deras agerande. Frågan diskuterades innan de bestämde sig för att köra.
– Vi ser det som en chans att informera om vår nya linje, vilket var uppgiften med vår kampanj som började gå i måndags. Vi ser det absolut inte som ett hån, utan en liten pik, och som ett sätt att informera.

Ni har tidigare arbetat med Socialdemokraterna. Var det något ni också diskuterade innan?
– Nej, det har vi inte. Men det är absolut inget hån mot dem eller mot MP. Det är inget politiskt ställningstagande.

Vilka effekter har ni sett hittills?
– Det ringer från alla tidningar och kampanjen har delats extremt mycket på Facebook. Sedan har det ringt många och erbjudit annonsplatser extremt billigt eftersom de tycker är den så bra, säger Emma Branting.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.