Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Byråns nya giv: Vill bli ledande i Norden på e-handelslösningar

Publicerad: 21 Maj 2019, 13:40

Reklambyrån Emakina DBG samlar kreativitet, digital strategi och tekniska lösningar för e-handel under ett och samma tak. Visionen är att skapa en ny typ av leadbyrå vars erbjudande kombinerar varumärkeskommunikation med teknik.


Ämnen i artikeln:

Emakina DBGReklamAffärer

Emakina DBG:s e-handelserbjudande kommer att ledas av Daniel Ahlqvist (Business Unit Director) och Jonas Stensved (E-commerce Solution Architect). Utgångspunkten för byrån är att det inte finns några aktörer som väver samman e-handelslösningars teknik med kommunikation och kreativitet.

Emakina DBG vill ha ett holistiskt angreppssätt på kundernas varumärkesupplevelser över hela kundresan. Det nybildade teamet av lösningsarkitekter, utvecklare, digitala strateger, designers och kreatörer. Teamet i Stockholm att arbeta helt integrerat med Emakina i Amsterdam. Den nederländska systerbyrån är specialiserade på e-handel och utvecklar lösningar för storkunder som Ecco, Rituals och Intersport på Salesforce Commerce Cloud – en av världens ledande e-handelsplattformar.

– Det investeras miljardbelopp i plattformar som Salesforce globalt. Men i Sverige och Norden ligger vi efter, många nöjer sig tyvärr med hemmasnickrade lösningar. Vi tror att det kommer bli helt affärskritiskt att investera i ledande plattformar nu när AI och automatisering gör sitt intåg på allvar, säger Jonas Stensved i en kommentar.

I början av 2017 köptes Doe Blomberg Gottberg upp av det belgiska nätverket Emakina Group för att sedan slås samman med svenska byrån Emakina Sverige och bli Emakina DBG. Under första verksamhetsåret under de nya ägarna gjorde byrån ett rörelseresultat (EBIT) på fyra miljoner med en omsättning på 42,6 Mkr.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Emakina DBGReklamAffärer

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.