Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Byråns ställningstagande – tackar nej till spelreklam

Publicerad: 27 November 2018, 07:58

Fotbollsmagasinet Offsides beslut att tacka nej till spelreklam har fått många hejarop. Nu väljer reklambyrån Bulldozer att ta samma beslut och presenterar sitt beslut med en uppslagsannons – i Offside.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerBulldozerSpelreklamReklam

I oktober tog fotbollsmagasinet Offside beslutet att tacka nej till spelreklam. Spelbolagen hade stått för en betydande del av tidningens annonsintäkter, men enligt chefredaktörerna också skapat ett dilemma gällande den journalistiska trovärdigheten och oberoendet.

Nu väljer kommunikationsbyrån Bulldozer att sluta upp bakom beslutet och själva ta aktiv ställning mot spelreklam. I magasinets nya nummer, som når prenumeranterna i veckan, har byrån köpt en uppslagsannons där de presenterar sitt beslut – som till formen påminner om en annons från ett spelbolag.

Beslutet kommer kort innan omregleringen av spelmarknaden som träder i kraft 1 januari 2019 där de licenserade spelbolagen sannolikt kommer att öka sina medieinvesteringar kraftigt. Vd:n Charlotta Stenson berättar att byrån tackade nej till ett uppdrag för ett spelbolag för sent som i våras. Bulldozer är en fullservicebyrå med kontor i Värmland och Halland och kunder som kunder som Brämhults och Folktandvården. Byrån har 19 anställda och hade ett rörelseresultat på 2,8 Mkr (22 Mkr i omsättning) i senaste bokslutet.

– Diskussionen tog fart i samband med Fotbolls-VM då vi diskuterade den stora mängden spelreklam. När Offsides beslut kom såg vi det om en möjlighet att själva gå samma väg. Jag tror att det är fler byråer som funderar på samma sätt som oss. Spelreklamen skadar väldigt många människor.

Varför tackar ni nej?
– Det kändes inte rätt helt enkelt.

Är alla kollegorna med på tåget?
Det är ett starkt engagemang i den här frågan och vi var helt eniga.

Finns det någon annan typ av verksamhet ni tackar nej till?
– Vi har hittills inte ställts inför den frågeställningen.

Ni går ut med den här annonsen. Hur mycket handlar det här beslutet om att skapa bra uppmärksamhet för byrån?
– Vi har aldrig tänkt på det sättet. För oss har det viktiga varit att få folk att reagera och skapa en diskussion i och utanför branschen. Sen är det så klart positivt om det här kan skapa uppmärksamhet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.