Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Byt ut Porschen och Mercan!"

Publicerad: 27 Januari 2010, 13:51

Efter Spykers köp av Saab står det klart att bolaget inte har några planer på att byta reklambyråer, utan både Lowe Brindfors och Valentin & Byhr blir kvar. Men bilbyte hos vd:arna förväntas.


Ämnen i artikeln:

SaabMagnus ValentinBjarte Eide

Lowe Brindfors vd Bjarte Eide kör Porsche.

Som Resumé tidigare har rapporterat kör Lowe Brindfors nye vd, Bjarte Eide, en Porsche Cayenne SUV som tjänstebil. När det nu står klart att Spyker köper Saab och reklambyråerna blir kvar blir det andra bullar:

– Jag vet att Bjarte vill ha nya 9-5 och är väl medveten om under vilka förutsättningar han valde ett annat märke, det vill säga med all turbulens som rådde kring SAAB. Jag vet ju att Bjarte hade en SAAB i London. Så under året får vi helt enkelt se till att få ordning på detta, säger Annika Priou, global marknadschef på Saab Automobile.

Resumé kan även rapportera att Valentin & Byhrs tf vd och styrelseordförande, Magnus Valentin, kör en Mercedes:

– Haha. Vi får väl se till att båda byråerna får ordning på bilköpen. Vi får väl erbjuda schyssta rabatter, antar jag, säger Annika Priou.

Magnus Valentin förstår att Saab vill att man lever som man lär:
– Jag hade en Saab 9-3 Biopower tills den blev stulen för ett år sedan och det var en jättefin bil. Stölden skedde i samband med Saabs rekonstruktion. Så när jag skulle välja ny bil kändes det inte riktigt som att jag vågade satsa på Saab, säger han.

Totalt sett har byrån ett fåtal tjänstebilar, merparten är Saab. Men det finns alltså undantag. Och även om Magnus Valentin idag kör en Mercedes tycker han att det finns en poäng i regeln att leva med de varumärken man jobbar med:
– Jag kan aldrig kräva att mina anställda ska välja en Saab, men jag får tala med Annika kring frågan så vi kan ändra på det här, säger han.

Så med andra ord gör du dig av med din Mercedes?
– Ja, så får det väl bli helt enkelt, säger Magnus Valentin.

Valentin&Byhr har arbetat med Saab i över tio år. För byrån är bilmärket lite av en ikonkund och engagemanget för varumärket går utanför vad byrån får betalt för:
– Det blir lätt så när man jobbar länge med en kund. Vi har exempelvis arbetat med Santa Maria i 20 år och om jag är inne i en butik och ser oordning på texmex-hyllan rättar jag genast till det, säger Magnus Valentin.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.