Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Bytte namn till Circle K - nu är han vinnare

Publicerad: 20 Oktober 2016, 08:37

Johan Backman.

Att skrota ett välkänt varumärke som Statoil och ersätta det med ett, för Sve­rige helt okänt, är en stor utmaning. Men för Cickle K har det gått bra. Nu koras Johan Backman till Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin drivmedel.


Ämnen i artikeln:

Circle KStatoilSveriges Bästa Marknadschef

Det var i september 2015 som de kanadensiska ägarna Couche-Tard beslutade om namnbytet. Sedan dess har marknads­avdelningen krattat för förändringen, som trädde i kraft i maj i år.

Därför lyckades Circle K
Johan Backman pekar på ett par saker han tror är anledningen till Circle K:s positiva resultat. Dels att de har fått hela organisationen med sig i förändringsprocessen innan de har gått vidare till kund. Dels att de har lyckats skapa entusiasm kring varumärkesresan internt har smittat av sig på kunderna. En av anledningarna till det är att de anställda fick ta plats i kampanjen för namnbytet. Det stärkte teamkänslan, enligt Johan Backman.

Vad är målet?
På sikt att Circle K når samma varumärkeskännedom som Statoil Johan Backman tror det kan vara realiserat inom två år. Tanken med namnbytet är också att Circle K ska symbolisera mer än bara drivmedel, något som Statoil var djupt förknippat med. Circle K ska vara närbutiken med allt från nybakt bröd till smoothies.

Dessutom ska det nya varumärket stå för enklare och smidigare besök, produkter för "människor i farten" samt vänligt och familjärt kundbemötande.Förhoppningen är också att det nya varumärket ska locka fler kvinnor till kedjan.

Det, och att nå en ung målgrupp, har Circle K försökt att göra genom att under sommaren använda sig av influencers. Sångaren Daniel Norberg är en. Det har varit effektivt och något Johan Backman ska fortsätta med.

Så ska de förbättra positionen
Fortsätta ladda varumärket med kundlöften, som i förlängningen bidrar till att kunderna upplever Cirkle K som relevant. Det ska ske genom fortsatt kampanjande kring varumärkesresan samt förbättrad kommunikation kring lojalitetsprogrammet, så kunderna inser att de inte förlorat någonting på namnbytet.

Samarbetspartners
Reklambyrå: Norska SMFB.
Mediebyrå: Starcom.
Pr-byrå: Cohn & Wolfe.
Produktionsbyrå: F&B Factory.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.