Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Cadbury ger strutsen vingar

Publicerad: 17 Augusti 2010, 06:31

Tre år efter Cadburys trummande gorilla ger företaget en struts vind under sina vingar.Den här gången är det Saatchi & Saatchi Johannesburg som gjort reklamfilmen.


Ämnen i artikeln:

CadburyFallon

Strutsen som prövar sina vingar.

Fallon Londons trummande gorilla för engelska konfektföretaget Cadbury från 2007 är en av 00-talets mest berömda och prisade reklamfilmer.

Cadbury och Fallon följde upp med flygplatsfordon och dansande barnögonbryn, men lyckades inte återskapa gorillans djuriska charm.

Efter att Kraft Foods tog över Cadbury tidigare i år hoppade marknadschefen Phil Rumbol av. Han anses som hjärnan bakom både Gorillan, de dansande ögonbrynen och samarbetet med Fallon London.

Byrån jobbar fortfarande med Cadbury, bland annat med företagets olympiska sponsorfilm.

Men den nya chokladfilmen har Fallons kusinbyrå Saatchi & Saatchi Johannesburg gjort.

– Briefen var att få människor att känna samma glädje som när de äter Cadbury Dairy Milk. Så vi ko upp med en idé att använda en struts och tänkte att en struts ultimata glädje måste vara att få flyga så vi låter den skydiva, förklarar Adam Wittert, kreatuv ledare på Saatchi & Saatchi Johannesburg till Campaign.

Musiken har varit en viktig faktor i Cadburys filmer. Så även den här gången då strutsen slänger sig ut i det blå till när  Sammy Davis Jr sjunger "I gotta be me".

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

CadburyFallon

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.