Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Cadburys nya reklamrace – utan apa

Publicerad: 31 mars 2008, 06:51

Uppföljaren till förra årets megasuccé med den trummande gorillan från Cadbury har kommit. Den här gången kör flygplatsfordon ikapp på en landningsbana. – Det här är lika svårt som ”den andra skivan”, säger Cadburys marknadsdirektör Philip Rumbol.


Nattrace på landningsbanan är det som gäller i Cadburys nya reklam.

Ingen gorilla, inga trummor och ingen Phil Collins. Enda likheten brittiska Cadburys nya reklam har med den trummande gorillan från förra året är frånvaron av kopplingar till chokladen. Det är enbart underhållning.

Några flygplatsfordon (tankbil, bagagebil, trappbil etc) kör ett nattrace mot varandra på en upplyst landningsbana till Queens Don´t Stop Me Now.

Även den här gången är det Fallon London och regissören Juan Cabral som står för produktionen.

Den surrealistiska och oväntade effekten med den trummande gorillan finns inte av naturliga skäl. Det är en helt ny berättelse och troligtvis kommer vårens stora diskussion vara om Cadbury borde ha hållit fast vid gorillan.

– Vi hade kunnat skapa Gorilla 2 och låtit honom spela trumpet. Men det hade varit för linjärt, det måste finnas en gåtfull kvalitet i reklamen, säger Cadburys Philip Rumbol till Guardian.

Kopplad till den nya filmen finns en stor kampanjsajt där man faktiskt även kan hitta information om Cadburys chokladtillverkning. Sajten har flera ingångar, tävlingsmoment och några nostalgiska tillbakablickar till gorillan.

SE FILMEN NEDAN:

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.