Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Caia Cosmetics frias - reklamen var inte sexistisk

Publicerad: 6 November 2020, 10:37

Foto: Montage

Reklam riktad mot män hade aldrig utformats på samma sätt som Bianca Ingrossos inlägg om en mascara. Det menar en privatperson som anmält reklamen. Nu frias den dock av Reklamombudsmannen, som inte håller med om att den är könsdiskriminerande.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenCaia CosmeticsBianca Ingrosso

Trots att reklamen i fråga gör reklam för mascara går det knappt att se den på bilden, som visar Bianca Ingrosso i full träningsmundering à la 80-tal. ”My lashes surviv­ed the whole workout, all without destroying my lids when it’s time to wash ‘em off, she’s a keeper”, står det i texten under bilden. 

Utformningen har fått en privatperson att reagera, som anmält reklamen till Reklamombudsmannen för att vara könsdiskriminerande. 

”Det är sexistiskt och skulle aldrig gjorts för en produkt för män”, menar anmälaren.

Varken Beauty Icons, företaget som äger Caia Cosmetics, eller Bianca Ingrosso har kommenterat anmälan. 

Reklamombudsmannen håller dock inte med anmälaren om att reklamen är könsdiskriminerande, även om beslutet ger anmälan en aning upprättelse. 

”Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel i och för sig är ett blickfång men att fram­ställningen av kvinnan i träningskläder har ett visst samband med den mark­nads­förda mascaran då reklamen ska illustrera att den klarar ett träningspass. Reklamombudsmannen finner inte att kvinnan kan anses framställd som ett sexobjekt på ett sätt som är ned­värderande för kvinnor i allmänhet. Reklam­en är därför inte köns­diskrimin­er­an­de och strider där­med inte mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler” avslutar beslutet.

Caia Cosmetics har nu blivit friade två gånger och fällda fyra gånger, enligt Reklamombudsmannens beslutsdatabas. Tidigare i år väckte sminkbolaget RO:s ilska, efter att de beslutat att inte rätta sig efter en fällning om könsdiskriminerande reklam.

Läs mer: RO varnar efter Bianca Ingrossos agerande: ”Äventyrar självregleringen”  

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.