Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Caia försvarar falsk marknadsföring: ”Det står över hela internet att det krävs djurförsök för smink i Kina”

Publicerad: 25 mars 2022, 08:41

Caia cosmetics fälls av Reklamombudsmannen för att ha vilseledande marknadsföring.

Caia har vilseledande marknadsföring menar reklamombudsmannen och uppmanar skönhetsföretaget att ta bort formuleringen.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Reklamombudsmannen menar att Caia Cosmetics är vilseledande och att möjligheten att konsumenter uppfattar att påståendet:  ”CAIA Cosmetics är starka mot­stån­d­are till djurförsök och våra produkter säljs inte på några marknader som kräver att produkterna testas på djur” som att Caia väljer att inte marknadsföra sina pro­dukter alls på marknader som kräver att produkter­na testas på djur. 

Men enligt reklamombudsmannen går det inte att fastslå att några länder i dagsläget kräver att produkter testas på djur för att få säljas. 

Som svar på kritiken skriver Caia: ”Enligt Beauty Icons AB krävs det fortfarande tyvärr till stor del i Kina. Det står över hela internet. Annonsören har bilagt en länk till en artikel på djurensratt.se.”

Artikeln från djurensratt.se är från 2019, och styrker inte Caias påstående om att det krävs djurförsök för att få sälja skönhetsprodukter i vissa länder. Därför finner reklamombudsmannen att reklamen är vilseledande. 

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.