Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Caia fortsätter på inslaget spår – fällts sju gånger på två år i RO

Publicerad: 22 december 2021, 14:02

”Annonsören blir både ledsen och förvånad över att någon tolkar annonsen som sexistisk”, skriver det Bianca Ingrosso-ägda sminkbolaget Caia Cosmetics i sitt yttrande till Reklamombudsmannen (RO).


Ämnen i artikeln:

Caia CosmeticsBianca IngrossoReklamombudsmannen


I förra veckan meddelade Reklamombudsmannen att de återigen fäller Caia Cosmetics för sexistisk reklam. Bolagets ansikte utåt, influencern och entreprenören Bianca Ingrosso, framställs som sexobjekt enligt Reklamombudsmannen. Något som Göteborgs-Posten var först att rapportera om.

Den aktuella fällningen handlar om ett sponsrat inlägg på Bianca Ingrossos Instagram det om en reklam där influencern har fotograferats snett bakifrån i en kort tajt klänning med bar rygg. Hon lutar sig mot en bil samtidigt som hon tar på sig ett läppstift med ena handen. Reklamen anmäldes av Sveriges Kvinnolobby.

Enligt Reklamombudsmannen är posen på bilden mer sexualiserande än sensuell. Hon bedöms framställas som ett sexobjekt samt att reklamen betraktas som nedvärderande för kvinnor i allmänhet.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.



Sedan november 2019 har det snabbväxande skönhetsvarumärket Caia Cosmetics fällts sju gånger av Reklamombudsmannen. Det är fler fällningar än någon annan svensk annonsör under tidsperioden. Närmast kommer Ellos med sex fällningar.

I de flesta av fällningarna (4 stycken) har prövningsgrunden varit könsdiskriminerande reklam. De övriga fällningarna handlar om reklamidentifiering.

Det ska också sägas att Caia Cosmetics har friats för könsdiskriminerande reklam vid två tillfällen.

I sina svar till Reklamombudsmannen har annonsören konsekvent framhållit att de visuella uttryck och utmanande poser som varumärket har använt sig av i sin marknadsföring på sociala medier handlar om kvinnlig frigörelse och rätten att få vara sig själv.

Så här skrev Caia Cosmetics i sitt svar till Reklamombudsmannen i samband med den första fällningen för drygt två år sen:

”Dessa kvinnor gör inget mot sin vilja. De struntar fullkomligt i om normen i det svenska samhället just nu är på väg mot att kvinnor ska skyla sig, att mannen ska bestämma över kvinnans sex­­ualitet och hennes sätt att uttrycka sig. Annonsören kommer aldrig vika ner sig för dessa strömningar i sam­hället.”

”... Varje kvinna i Sverige och resten av världen ska ha rätt att få uttrycka självsäkerhet i sin egen sexualitet. Annonsören blir ledsen men främst oroad över hur kvinnor som säger sig företräda kvinnor försöker att be­grän­sa deras rätt att uttrycka oss. Annonsören ifrågasätter vad detta sänder för signaler till unga kvinnor och till samhället.”

Samma budskap med identiska formuleringar återkommer i annonsörens övriga svar till RO. Det senaste uttalandet är dock mer korthugget:

”Caia Cosmetics tycker att bilden är väldigt vacker. Bilen och klänningen på bilden går i läppstiftets och sommarkampanjens färg. Bilden är en del av en stor kampanj och annonsören blir både ledsen och förvånad över att någon tolkar den som sexistisk.”

I en intervju med Aftonbladet i början av 2020 berättade Bianca Ingrosso att hon inte tänkte ändra marknadsföringen på grund av RO:s fällning.

– Det är jag som ung kvinna som står bakom kampanjerna och idéerna och även jag som står framför kameran tillsammans med andra unga kvinnor som alltid är med på noterna. Man får helt fritt göra vad man vill framför kameran, och de får godkänna och vi får godkänna. Jag förstår inte varför unga kvinnors sätt att uttrycka sig på i bild och i video ska bedömas av nån annan än oss själva. Det är inte män bakom de här kampanjerna som styr och ställer, det är jag, berättade hon.

Reklamombudsmannens vd Elisabeth Trotzig tolkade influencern och den tidigare delägarens svar som att hon inte tänkte ta ned den fällda kampanjen.

LÄS MER: RO varnar efter Bianca Ingrossos agerande: ”Äventyrar självregleringen”

Mikael Snabb, som då var vd på bolaget Beauty Icons som kontrollerar varumärket Caia Cosmetics, hädade att de tagit ned den fällda kampanjen och riktade kritik mot Reklamombudsmannen. I synnerhet var han kritisk mot att RO skickade ut pressinformation om de tre fällningarna vid olika tillfällen, trots att det är tre separata bilder från samma kampanj.

– Reklamombudsmannen har misskött sin ställning som självreglerande organ. Om man smutskastar ett bolag på det här sättet har de svikit det förtroende de fått från branschen. Att Helena Westin nu gått ut och bett om ursäkt respekterar jag. Det ska bli spännande att se hur RO agerar framöver, sade han till Resumé då. 

Faktum var att Resumé inför intervjun hade tagit skärmdumpar som visade att den fällda kampanjen efter fällningen fortfarande fanns kvar på Caia Cosmetics Facebooksida.

Under 2021 har Bianca Ingrosso även fällts för sexistisk reklam vid två ytterligare tillfällen för sina reklamsamarbeten med Deodoc. Under skapade hennes film där hon genom olika känslouttryck skulle dramatisera menscykeln stor uppmärksamhet.

Resumé har försökt få en kommentar med Caia Cosmetics nuvarande vd Mikael Snabb som är på semester och hänvisar till annonsörens svar till Reklamombudsmannen.

Resumé har också sökt Bianca Ingrosso via hennes assistent, utan resultat. 

Den tillträdande vd:n Adeline Sterner vill inte ge någon intervju innan hon har börjat arbeta på företaget. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.